Lokale politie en stad organiseren opnieuw fietsevenement en -examen voor schoolkinderen

Op 14 februari 2018, over deze onderwerpen: Onderwijs, Veiligheid

Sinds 2006 organiseert de lokale politie in samenwerking met de stad Mechelen een fietsevenement en een fietsexamen, bedoeld voor leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar uit Mechelse scholen. Dit jaar vindt het eind april plaats. Het doel van dit evenement is de verkeersveiligheid van Mechelse schoolgaande kinderen te verhogen en de verkeerseducatie in scholen extra te ondersteunen.

Stefaan Deleus (CD&V), schepen van Preventie, hecht veel belang aan dit fietsevenement: “Fietsongevallen, en al zeker die waarbij kinderen betrokken zijn, moeten we als stad voorkomen. Toch willen we onze kinderen, in het kader van duurzaamheid, zoveel mogelijk aanmoedigen om de fiets te nemen naar school. Daarom is het belangrijk onze schoolgaande kinderen de nodige vaardigheden mee te geven via verkeerseducatie en hen bewust te maken van de risico’s in het verkeer.”

“Met hun deelname aan het fietsexamen kunnen de leerlingen aantonen dat zij de eindtermen rond ‘verkeersweerbaar fietsen’ behaald hebben. Doordat wij als stad dit fietsexamen mee inrichten, worden scholen van deze arbeidsintensieve organisatie ontlast en krijgen zij de mogelijkheid om zich meer in te zetten om het fietsen te promoten en hun leerlingen de eindtermen inzake verkeer en mobiliteit te laten behalen. Vooraf aan het examen hebben de leerlingen dan ook theoretische uiteenzettingen en praktische oefenritten gekregen”, stelt schepen van Onderwijs Marc Hendrickx (N-VA).

Fietsevenement
Het fietsevenement bestaat uit een test op het behendigheidsparcours van het Vrijbroekpark gecombineerd met een training op het parcours van de verkeerstuin, een les van 50 minuten over de dodehoek van vrachtwagens, een verkeersles over veilig fietsen, goede fietsuitrusting en fietskledij en een kennistest. Het fietsevenement is voor kinderen van het vijfde leerjaar. Het vindt plaats maandag 23 april en dinsdag 24 april 2018, telkens een halve dag.

Fietsexamen
Het fietsevenement gaat steeds gepaard met het fietsexamen voor de leerlingen van het zesde leerjaar. Het examen vindt plaats op woensdag 25 april (voormiddag), donderdag 26 april en vrijdag 27 april 2018. Zoals elk jaar, leggen de leerlingen de test af in het gewone verkeer. De meest voorkomende verkeerssituaties komen hierbij aan bod zodat hun inzicht in het verkeer beoordeeld kan worden. Nieuw dit jaar is dat zowel het begin- als het eindpunt van het fietsexamen de Grote Markt is. Ter voorbereiding van het fietsexamen voorziet de politie, zoals in het verleden, een begeleide rit met de klas. Tijdens deze oefenrit overloopt de politie het traject met de leerlingen en verschaft zij de nodige uitleg bij elke verkeerssituatie. De oefenritten vinden plaats vanaf 26 februari tot en met 30 maart 2018. Een oefenrit duurt minstens een uur. Per oefenrit moet de school minstens twee begeleiders voorzien. De oefenrit moet vooraf gereserveerd worden.

Lees meer op www.radioreflex.be/2018/02/14/mechelse-politie-en-stad-organiseren-opnie...