Mechelen wil faillissementscijfers grondig analyseren

Op 5 juli 2017, over deze onderwerpen: Lokale economie

Om een beter zicht te krijgen op de evolutie van de lokale economie, ontwikkelt de stad Mechelen een economische barometer. Er komt ook een grondige analyse van de verontrustende faillissementscijfers van het arrondissement Mechelen die deze week bekend werden gemaakt.

“De voorbije dagen verschenen enkele verontrustende berichten over het aantal faillissementen in het arrondissement Mechelen. We moeten evenwel cijfers van een bepaalde maand of periode steeds in een brede context of een langere tijdsperiode bekijken. Dat is niet gebeurd in de krantenkoppen. Men maakte enkel de vergelijking met 2016”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover (N-VA).

De Mechelse schepen van lokale economie wenst wel werk te maken van een grondige analyse van de faillissementscijfers in het arrondissement Mechelen en ook specifiek voor de stad Mechelen. “Ik heb reeds de vraag gesteld om dit onderwerp op de agenda te plaatsen van het economisch streekoverleg.  Ik wil 100 % duidelijkheid over de oorzaken, zodat we waar mogelijk maatregelen kunnen nemen. Globaal genomen trekt de economie aan.  De  Mechelse werkloosheidscijfers die zeker een economische barometer zijn, blijven dalen en dat is goed nieuws”, aldus schepen Den Roover.

“Intern bij de stad ontwikkelen we een economische barometer. Deze bevat verschillende parameters zodat we vlot de vinger aan de pols kunnen houden van de Mechelse economie. Bijvoorbeeld het aantal starters, het totaal aantal ondernemingen in Mechelen, handelszaken, leegstand,… kunnen hierin worden verwerkt. Zo kunnen we veel efficiënter een uitspraak doen over de economische temperatuur van Mechelen”, besluit Katleen Den Roover.

Bron: www.madeinmechelen.be/nieuws/mechelen-wil-faillissementscijfers-grondig-...