Mechelen erkend als toeristisch centrum: “Blij met extra boost voor lokale economie”

Op 3 oktober 2017, over deze onderwerpen: Lokale economie
Johan Van Overtveldt: "Blij met extra boost voor economie"

De binnenstad en de stationsomgeving van Mechelen worden erkend als toeristisch centrum. Dat betekent onder meer dat winkels op meer zondagen mogen open zijn. “Een goede zaak voor de lokale economie”, reageert schepen van Economie Katleen Den Roover. Ook Johan van Overtveldt is blij met de erkenning: “Dit zal een extra boost geven aan het toerisme en de internationale uitstraling van de stad Mechelen.”

“De erkenning als toeristisch centrum biedt ons de mogelijkheid om, in overleg met de overkoepelende handelsvereniging MechelenMeemaken, meer koopzondagen te organiseren dan nu het geval is. Zo kunnen we Mechelen nog slagkrachtiger op de kaart te zetten als winkelbestemming”, reageert schepen van Lokale Economie Katleen Den Roover. “Meer mensen gaan winkelen op zondag en we moeten daar kunnen op inspelen.”

Pluspunt voor lokale economie en toerisme

“Mechelen verdient deze erkenning”, beaamt Johan van Overtveldt van N-VA Mechelen. “Objectieve cijfergegevens tonen overduidelijk aan dat Mechelen als toeristische bestemming in de lift zit. De Mechelse attracties ontvingen deze zomer aanzienlijk meer bezoekers dan vorig jaar, de bezetting van de Mechelse hotels lag 13 procent hoger en de website visitmechelen.be kreeg 37 procent meer bezoekers dan vorig jaar. Haast elk weekend, ook op zondagen, is er in de Mechelse binnenstad wel een of ander evenement dat mensen naar het stadscentrum lokt. Dat komt ook ten goede van de handelaars en de horeca. De erkenning als toeristisch centrum is dan ook absoluut een pluspunt voor de lokale economie.”

De erkenning komt er na het positief advies van de Vlaamse Regering en werd bekrachtigd door de bevoegde federale minister. “Met de erkenning willen we de handelaars en de uitbaters in Mechelen-centrum extra ruimte bieden om in te spelen op de komst van nog meer bezoekers en toeristen”, besluit Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts.