Nieuwe stadswijk krijgt twee bruggen

Op 18 december 2017, over deze onderwerpen: Openbare ruimte, Wonen

Er komen twee nieuwe bruggen over de Afleidingsdijle: een fiets- en voetgangersbrug die het parkeergebouw op de Eandistip en het nieuwe Rode Kruisplein met elkaar verbindt, en een brug voor gemotoriseerd verkeer die de Keerdoksite naar de N16 ontsluit. Het Mechelse stadsbestuur heeft de twee voorontwerpen goedgekeurd.

Vanaf eind 2018 wordt het gebied rond het Keerdok en de Eandissite, dat ligt tussen de Dijle, Guido Gezellelaan en de N16, ontwikkeld tot een hoogwaardige en compleet nieuwe stadswijk met 800 woningen.

Over de Afleidingsdijle komen er tussen de nieuwe Eandiswijk en het Rode Kruisplein twee bruggen: eerst eentje voor voetgangers en fietsers, later een tweede voor lokaal autoverkeer tussen de twee sites. De voorontwerpen van Bureau Greisch uit Oudergem werden goedgekeurd door het stadsbestuur. De realisatie van de fiets- en voetgangersbrug is gepland in 2020, de brug voor gemotoriseerd verkeer komt er in 2022. Het kostenplaatje wordt geraamd op zo’n 2,5 miljoen euro.

Investeerders
Ondertussen maakt de stad samen met Eandis werk van de zoektocht naar investeerders die hier een parkeergebouw en woningen willen realiseren. Voor het onderdeel Eandistip en Rode Kruisplein dienden 6 kandidaten een offerte in. De offerte omvat het parkeergebouw Eandistip, het gebouw op het Rode Kruisplein en de publieke ruimte rond de Ouwen Dok.

De offertes worden de komende maanden beoordeeld; in de laatste ronde blijven maximum drie kandidaten over. Na de zomer van 2018 is de investeerder voor dit onderdeel gekend.

Voor het onderdeel Eandiswijk met 10 weerhouden kandidaten verwacht de stad de offertes in het voorjaar van 2018.

Lees het volledige artikel op www.madeinmechelen.be/nieuws/nieuwe-stadswijk-krijgt-twee-bruggen/