Stad Mechelen subsidieert Nederlandse taallessen voor laaggeletterde ouders in twee basisscholen

Op 14 februari 2018, over deze onderwerpen: Inburgering en Integratie, Onderwijs
taallessen Nederlands voor laaggeletterde ouders

Vanuit het Vlaams Strategisch Plan Geletterdheid werd in het voorjaar 2017 een oproep gelanceerd naar basis- en secundaire scholen in Vlaanderen om een samenwerking op te starten met de Centra voor Basiseducatie. In Mechelen stelden twee basisscholen (de Sint-Pieterschool en De Puzzel) zich kandidaat met het oog op het organiseren van lessen voor laaggeletterde ouders in de scholen.

De Sint-Pieterschool (Grote Nieuwendijkstraat) en De Puzzel (Leuvensesteenweg) gaan een samenwerking aan met CBE Open School, die al sinds september met Vlaamse asielmiddelen lessen voor laaggeletterde ouders in beide basisscholen organiseert.

CBE Open School had evenwel aangegeven dat het de Vlaamse asielmiddelen niet langer kan aanwenden om dit project dit jaar voort te zetten en vroeg de stad Mechelen om financiering voor de verdere uitrol ervan. “We ondersteunen dit project graag. Kennis van de Nederlandse taal bevordert ontegensprekelijk de integratie van anderstaligen. Als op en top Vlaamse centrumstad is dit één van de topprioriteiten in ons Mechels bestuursakkoord. Bovendien kan het de betrokkenheid van ouders beslist aanzienlijk verhogen. Mechelen zet al jarenlang in op participatie van allochtone ouders in scholen. Zo onder meer krijgen moeilijker bereikbare allochtone gezinnen thuisbezoek om hen te overtuigen van het belang om zich daadwerkelijk te engageren in het schoolgebeuren”, stelt schepen van Onderwijs, Diversiteit en Integratie Marc Hendrickx (N-VA).

De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Mechelen en het Centrum voor Basiseducatie Open School zal in drie fasen verlopen. Van januari tot en met juni 2018 volgen laaggeletterde ouders in de Sint-Pieterschool en De Puzzel wekelijks taallessen Nederlands, gegeven door CBE Open School. Hierbij ligt de focus op mondelinge taalvaardigheid, voornamelijk luisteren en begrijpen. De thema’s sluiten bij de interesses en noden van de ouders, maar hebben steeds als doel de dialoog tussen school en ouders te bevorderen en de betrokkenheid van de ouders bij de werking van de school te verhogen. Tussen september 2018 en juni 2019 zal dit tweewekelijks gebeuren en tussen september 2019 en juni 2020 volgen er nog drie intervisiemomenten voor de vrijwilligers van de twee betrokken scholen.

Ten behoeve van de samenwerkingsovereenkomst met CBE Open School voorziet de stad Mechelen een subsidiëringsbedrag van € 15.862.