App 'On Wheels' maakt Mechelen toegankelijker

Op 24 mei 2017, over deze onderwerpen: Openbare ruimte
Toegankelijk voor mensen met een beperking

De gemeenteraad van Mechelen keurde dinsdagavond het voorstel goed van Freya Perdaens (Jong N-VA) om de app 'On wheels' voor te stellen aan de Stedeljke Adviesraad voor Personen met een Handicap (SARPH). De stad lanceert eveneens een oproep voor vrijwilligers om informatie over de toegankelijkheid van plaatsen in te geven in de app.

"De app maakt het mogelijk voor rolstoelgebruikers om zonder instensieve voorbereiding toch op voorhand te weten of ze ergens binnen kunnen en er het toilet kunnen gebruiken", zegt voorzitster van Jong N-VA Mechelen en gemeenteraadslid Freya Perdaens. "Het enige dat we als stad moeten doen is wat opmeten, een foto nemen en alles ingeven in de app. Erg gemakkelijk."

Maandagavond trok Jong N-VA Mechelen al de straat op en voerden ze al een eerste deel van het kernwinkelgebied in.

Intussen vraagt Perdaens alvast om de app te downloaden en zo rolstoelgebruikers te helpen om zicht te krijgen op waar zij wel of niet binnen kunnen. "Onmiddellijk, op hun smartphone en zonder internetconnectie", besluit Perdaens. "Zo werken we samen aan een toegankelijk Mechelen!"