De nieuwe vesten: N-VA pleit voor een evaluatie met een open blik op de mobiliteitsimpact en zonder dogma’s

Op 27 februari 2023, over deze onderwerpen: Openbare ruimte

N-VA Mechelen bindt nogmaals de kat de bel aan wat betreft de aanleg van de nieuwe vesten. In de gemeenteraad van februari 2023 kaartte de N-VA fractie vanuit de oppositie de behoorlijk rampzalige situatie aan bij de heersende stadslijst VLD-Groen-M+.

De geplande evaluatieronde van het stadsbestuur in augustus mag geen eenzijdige analyse zijn, uitsluitend gebaseerd op verkeerstellingen en uitgaand van het éénrichtingsverkeer als voldongen feit.  Ook het comfort van de bewoners, de bereikbaarheid van en de impact op de handelaars moeten grondig bestudeerd worden. N-VA Mechelen pleit voor een minutieuze doorlichting met een open blik en zonder dogma’s.

Meerwaarde nieuwe vesten? Extra kilometers en fileleed!

Gemeenteraadslid Kathleen den Roover: “Wij vangen heel wat negatieve signalen op over de nieuwe verkeerscirculatie. Mensen die sporadisch naar de stad komen en veelvuldig boetes oplopen. Mensen die niet weten waar ze de nodige info vinden en hopeloos hun weg zoeken. Om maar te zwijgen van de handels- en horecazaken die de boeken toe doen de laatste maanden. De nieuwe vesten veroorzaken files, extra autokilometers en verplaatsen het verkeer naar andere stadswijken in Mechelen en buurgemeenten. Wat ons ook tegen de borst stuit, is dat de hulpdiensten hun routes moesten aanpassen en soms een langere aanrijtijd hebben. Daarentegen zijn ontharding en vergroening uiteraard gewenst, doch ten gepaste tijde en op de juiste plaats.  Voor onze centrumstad Mechelen vinden wij bereikbaarheid en mobiliteit essentieel. Stadsbestuur, erken de problemen en onderneem actie!”

Impact op de handelskern, codewoord bereikbaarheid

“Reeds in januari 2021 stelde N-VA Mechelen dat het verschuiven van de doorgaande verkeersstromen naar tangent en R6 een goede zaak is.  Doch als N-VA fractie maakten we ons zorgen over nieuwe verkeersstromen naar stadsdelen die daar niet geschikt voor zijn. En helaas krijgen we nu gelijk. De vorige coalitie, mét N-VA, zette alle zeilen bij om de bereikbaarheid van Mechelen centrum op de kaart te zetten, dit ter ondersteuning van handel en horeca. Echter met de ‘tijdelijke’ heraanleg van de vesten is deze bereikbaarheid er net fel op achteruit gegaan. De Mechelse horeca krijgt, na corona, nu met deze gebrekkige toegankelijkheid, de spreekwoordelijke genadeslag. Verschillende zaken houden het voor bekeken. “ vervolgt N-VA fractieleider Marc Hendrickx.

Ook de middenstand kreunt onder de herinrichting.  Leveranciers e.a. moeten eindeloos rondrijden. Bezoekers mijden de binnenstad.

“Sinds de nieuwe vesten kan ik nog amper mijn patiëntenrondes op tijd afwerken. Het kost me dubbel zoveel tijd om al mijn patiënten te bezoeken dan voorheen.” Huisarts, Mechelen

Het is jammer te moeten vaststellen dat het huidige VLD-Groen-M+ bestuur onvoldoende beseft dat de mensen Mechelen ontwijken omwille van de verkeerschaos. Sinds augustus 2022 vraagt N-VA Mechelen meer, duidelijke en tijdige communicatie over de bereikbaarheid van de stad. De blauwgroene meerderheid meent dat ze daarin voldoende slaagt. Voor N-VA is de stadslijst echter inzake communicatie zwaar gebuisd.

Oproep tot een grondige herevaluatie zonder dogma’s

Vanaf de start van de herinrichting van de Vesten zette de meerderheid vooral in op beleving en ontharding en speelden mobiliteit en bereikbaarheid een ondergeschikte rol. Daarom vragen wij hardop wat de uitgangspunten zullen zijn bij de nieuwe geplande evaluatie. Blijft het eenrichtingsverkeer een absolute voorwaarde? Is men bereid dit scenario grotendeels/helemaal te laten varen?

Verkeerstellingen uitvoeren is zeker nuttig, evenwel moeten ook andere elementen gemeten of bevraagd worden. De evaluatie van de herinrichting van de ringinfrastructuur van een van de dertien Vlaamse centrumsteden moet zich vooral toeleggen op de mobiliteitsimpact. Hetgeen betekent dat verkeersveiligheid, leefbaarheid en vlotte bereikbaarheid de grote aandachtspunten moeten zijn. N-VA Mechelen stelt daarom voor om bij de nieuwe evaluatie ook volgende factoren te laten onderzoeken:

Impact op de bereikbaarheid van het handelscentrum & omzet van de handelszaken?
Impact op het comfort van de bewoners intra muros , op de Vesten en extra muros?
Berekening van de modal shift (= modal shift is de term voor verandering van vervoerwijze, bijvoorbeeld van vervoer over de weg naar vervoer per fiets)?
Uitbreiding  van het openbaar vervoer?
Evolutie van de boetes?
Effect op de parkingbezetting?
Invloed op de toegankelijkheid en bereikbaarheid voor de minder-mobiele medemens, ouders met kinderen en toeristen?
Gevolgen voor de bewoners in de omliggende straten van de knips en de inwoners van de meer gebruikte (vaak kleinere) straten ten gevolge van het nieuwe sluipverkeer?
Eerlijke en realistische berekening tijdswinst (of -verlies), co2- uitstoot en andere gevolgen bij herinrichting (vroegere) tweerichting- vs. (huidige) eenrichtingsverkeer rond de vesten?

Stadslijst, luister naar de stem van de Mechelaar

Het project de vesten heeft een gigantische impact op alle Mechelaars, maar is ondanks alle stadslijstgeblaat allesbehalve een voorbeeld van burgerparticipatie.

De zichtbare problemen die zich momenteel voordoen, doet het VLD-Groen-M+ stadsbestuur af als een gevoel dat slechts leeft bij enkele burgers.  Onbegrijpelijk hoe de stem van de Mechelaar straal genegeerd wordt. N-VA Mechelen pleit er dan ook sterk voor dat bewoners, handel en diensten nauw moeten betrokken worden bij de evaluatie. Als grootste oppositiepartij, N-VA, eisen wij gehoord te worden in de aanpak van de bevragingen. Een evaluatie, uitgevoerd door een onafhankelijke dienst, is voor N-VA een vereiste.