Jonge anderstalige nieuwkomers gaan ‘CHILL’ tijdens deze krokusvakantieweek

Op 12 februari 2018, over deze onderwerpen: Inburgering en Integratie
anderstalige nieuwkomers maken kennis met verenigingsleven

Jaarlijks organiseren het Agentschap Integratie & Inburgering en Groep Intro vzw een CHILL-week voor jongeren uit de OKAN-klassen (onthaalklassen anderstalige nieuwkomers). De stad Mechelen ondersteunt dit initiatief.

Met multicultureel jongerenontmoetingscentrum ROJM aan de Battelsesteenweg gaan de 15- tot 18-jarigen CHILL deze krokusvakantie. Elke dag worden zij in contact gebracht met jeugdbewegingen en –organisaties, kunst en cultuur (o.a. bezoeken aan de Academie, het Conservatorium of het Cultuurcentrum), diverse sporten, draaien zij een halve dag mee als ‘jobstudent’ bij onder meer de stedelijke uitvoeringsdiensten, woonzorgcentrum Hof van Egmont en de Kinderopvang, bezoeken zij de bibliotheek en volgen kookworkshops. De CHILL-week sluit vrijdagnamiddag af met een receptie samen met familie en vrienden.

“De bedoeling is om de jongeren enerzijds te laten kennismaken met het vrijetijdsaanbod in Mechelen en hun talenten te prikkelen, en hen anderzijds te informeren over de mogelijkheden van vrijwilligerswerk of vakantiejobs. Het uiteindelijke doel is doorstroming van deze jongeren naar het reguliere vrijetijdsaanbod te verwezenlijken en hen activeren om bijvoorbeeld als vrijwilliger, monitor of animator aan de slag te gaan”, zegt schepen van Diversiteit en Integratie Marc Hendrickx (N-VA).

Gedurende deze CHILL-week werken de OKAN-jongeren aan een persoonlijk actieplan. Hierdoor hebben zij nadien een basis in handen, waarmee ze verder contacten kunnen leggen in functie van vrijetijdsbesteding, vakantie- en/of vrijwilligerswerk.