Klapstoel acties

Op 16 oktober 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraadsverkiezingen 2024
N-Va Mechelen luistert: maak kennis via de klapstoelactie!

N-VA, de grootste oppositiepartij in Mechelen, zet de komende maanden letterlijk klapstoeltjes uit. De mandatarissen en militanten nodigen de Mechelaars uit om met hen in gesprek te gaan. “Wij willen luisteren, want dat doet het stadsbestuur te weinig”, zegt lijsttrekker Freya Perdaens. Houd zeker facebook en instagram in de gaten voor concrete data!

Perdaens windt er geen doekjes om. De actie met de knalgele tafel en dito tafeltjes is een precampagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. Nog tot in het najaar van 2024 gaan de N-VA-leden daarmee op ronde in de Mechelse wijken en dorpen. “Om een klapke te doen met de mensen, om te weten wat er leeft”, zegt de lijsttrekker.

“Niet dat we dat anders niet doen. Als leden van een volkspartij zijn we altijd al graag onder de mensen, niet alleen in de aanloop naar verkiezingen. Alleen zullen wij met deze actie nog iets beter zichtbaar zijn dan gewoonlijk”, vertelt fractieleider Marc Hendrickx. Heel toepasselijk streken de partijleden dinsdag een eerste keer neer aan het Klapgat.

Participatie

De motivatie voor de actie is voor Freya Perdaens zonneklaar. “Mechelaars zijn gefrustreerd omdat ze geen gehoor vinden. Bij velen leeft heel erg het gevoel dat er naar hen niet meer wordt geluisterd. Mensen die naar de gemeenteraad komen om actie te voeren, worden weggelachen en participatie wordt vervangen door informatie. Dat zien wij graag anders. Wij willen tegengas geven en aantonen dat het ook anders kan”, legt de politica uit.

Tijdens de babbels op de klapstoelen willen de oppositieleden vooral de mening van de Mechelaar zelf kennen. “Voor ons is dit een luistercampagne, we gaan dus ‘klapkes’ doen om te luisteren. Uiteraard gaan we uit de ideeën van de mensen inspiratie putten voor ons verkiezingsprogramma. Het is onnozel om als politieke partij te denken dat je in je bubbel een programma kunt uitwerken met fantastische ideeën waar niemand boodschap aan heeft”, zegt Freya Perdaens.

Geen vragenlijst

Een kant-en-klaar verkiezingsprogramma ligt er dus nog niet. “Wij trekken niet met een vragenlijst van de Mechelaars. Iedereen is welkom. Ook voor een positieve babbel, maar we gaan de moeilijke gesprekken zeker niet uit de weg. We zijn zeker niet te beroerd om punten die altijd terugkomen op te nemen in ons programma. Voor ons geen droomprojecten of loze beloften”, vertelt afdelingsvoorzitter Anne Delvoye.

Foto: N-VA-leden Freya Perdaens, Marc Hendrickx, Anne Delvoye en Arnout Geys tijdens hun eerst klapstoelactie. — © Leen Van de Sande

Artikel: Sven Van Haezendonck Dinsdag 25 juli 2023 om 20:51