N-VA Mechelen verzet zich tegen apart moslimperceel op stedelijke begraafplaats

Op 6 september 2016, over deze onderwerpen: Burgerzaken
Stedelijke begraafplaats Mechelen

Dinsdagavond lag op de Mechelse gemeenteraad een voorstel klaar om een apart moslimperceel op de stedelijke begraafplaats aan te leggen. Marc Hendrickx, N-VA-schepen voor burgerzaken, verzette zich samen met de hele N-VA-fractie tegen dit voorstel.

“Voor ons is iedereen in de dood gelijk," reageerde Marc Hendrickx. "We willen onze publieke ruimte zo neutraal als mogelijk inrichten en daar past een exclusief perceel volgens religie op onze begraafplaats niet in.”

Kostelijke herinrichting

Hendrickx vreest bovendien het financiële kostenplaatje. ”In deze budgettair moeilijke tijden vind ik het een vreemde keuze om te investeren in een kostelijke herinrichting van onze stedelijke begraafplaats. Als schepen van Onderwijs vind ik dat Mechelen andere dringende noden heeft. Zoals het verder inzetten op de kennisverwerving van het Nederlands.”

Voor N-VA Mechelen is het belangrijk een goede afweging te vinden. “Het is een delicate zaak, waarover al lang werd gedebatteerd. Dat er geen consensus gevonden wordt, is een teken aan de wand dat dit niet is wat de Mechelaar nu nodig heeft”, vindt de N-VA-fractie