Vernieuwde dienstverlening in Mechelse dorpshuizen blijkt succesverhaal

Op 11 augustus 2017, over deze onderwerpen: Wijken en Dorpen

Sinds de invoering van de vernieuwde dienstverlening vier maanden geleden in de dorpshuizen van Muizen, Leest en Walem maken almaar meer inwoners hiervan gebruik.

Vanaf 4 april komt het Huis van de Mechelaar als het ware naar de bewoners van de Mechelse fusiegemeenten toe. Mensen kunnen voor het in orde brengen van administratieve zaken op afspraak via www.mechelen.be/afspraak of het gratis telefoonnummer 0800 20 800 terecht in de dorpshuizen van Muizen, Leest en Walem.

Beveiligde transporten van persoonlijke documenten

“De eerste vier maanden sinds de invoering van de vernieuwde dorpshuizenwerking werden in het dorpshuis van Walem 117 afspraken genoteerd, in Muizen 166 en in Leest 242. Deze aantallen nemen steeds maar toe. De meeste aanvragen hebben betrekking op reispassen, identiteitskaarten, (voorlopige) rijbewijzen, attesten, huisvuilzakken, een verhuis en parkeerkaarten voor personen met een handicap. Voor beveiligde transporten van persoonlijke documenten doen we beroep op de externe firma Euro-Sprinters”, zegt schepen van Burgerzaken Marc Hendrickx.

Multifunctionele ontmoetingsplaatsen

“Van de dorpshuizen - ook die van Hombeek, Heffen en wijkhuis Battel - maken we multifunctionele ontmoetingsplaatsen. Inwoners kunnen er na online bestelling boeken, cd’s en/of dvd’s uit de gehele collectie van de Mechelse hoofdbibliotheek afhalen. Ook vinden er in de vijf dorpshuizen en wijkhuis Battel -gerund door vrijwilligers- boekenruilen plaats. In onze dorpshuizen moeten mensen eveneens terecht kunnen voor bijvoorbeeld een feestje, cursussen, een spelletjesavond of gewoon een toffe babbel”, aldus nog schepen van Wijk- en Dorpszaken Katleen Den Roover.

Momenteel worden er tijdens de vakantieperiode geen afspraken vastgelegd. Deze werking in de dorpshuizen van Muizen, Leest en Walem herneemt op 22 augustus. De ontlening van boeken, cd’s en/of dvd’s alsook de boekenruilen lopen deze zomer wel gewoon door. Voor de openingsuren kan u terecht op www.mechelen.be/dorpen

Bron: www.radioreflex.be/2017/08/11/vernieuwde-dienstverlening-in-mechelse-dor...