Zitpenning N-VA Mechelen gaat naar AED-toestel

Op 6 juli 2016, over deze onderwerpen: Veiligheid, Welzijn
aed

De extra gemeenteraad van donderdag over de heraanleg van de Hendrik Speecqvest bezorgt alle gemeenteraadsleden ook een extra zitpenning. De raadsleden van de N-VA willen die niet voor zichzelf opstrijken. “Onze zitpenning gaat naar de aankoop van een mobiel AED-toestel”, aldus de N-VA-fractie.

Het was de s.pa die de Mechelse belastingbetaler op extra kosten jaagt. Zij hadden de fout die leidt tot de extra zitting immers op voorhand opgemerkt, zo gaf sp.a'er Karel Geys aan tijdens de gemeenteraad, maar besloten dat toch pas op die gemeenteraad aan te kaarten.

De raadsleden van de N-VA willen de extra zitpenning voor die bijkomende gemeenteraadszitting niet voor zichzelf opstrijken. "Onze zitpenning gaat naar de aankoop van een mobiel AED-toestel”, bevestigt de fractie.

Hartveilige stad

Een AED of automatische externe defibrillator is een draagbaar toestel dat het hart een schok toedient bij levensbedreigende hartritmestoornissen. Dat de N-VA gevoelig is aan het thema Hartveilige stad, verbaast niemand. Zij trekken de lijn nu door met de aankoop van een eigen toestel. Het toestel krijgt een plaats in het N-VA-secretariaat in de D. Boucherystraat, en het zal ook bij elke activiteit meegenomen worden.

Met de actie hopen de raadsleden bij te dragen aan het hartveiliger maken van Mechelen. De aankoopprijs van een AED ligt hoger dan het verzamelde bedrag, maar ook het restbedrag zal door de fractieleden bijgedragen worden. “Op die manier kunnen ook de schepenen, die geen aparte zitpenning krijgen, bijdragen.”