Mechelse N-VA komt met eigen plan voor vesten!

Op 27 november 2023

Daags na kritiek Bart De Wever komt Mechelse N-VA met eigen plan voor vesten: “Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn”

Mechelen - Sven Van Haezendonck voor GVA - 27/11/2023

N-VA, de grootste oppositiepartij in Mechelen, komt met een eigen plan voor de vesten. Dat zou het mogelijk maken om over twee derde van de stadsring opnieuw in twee richtingen te rijden, tussen de Louizastraat en Nekkerspoel. De partij legt vanavond aan de gemeenteraad een eerste punt voor uit een vijfstappenplan.

Nationaal partijvoorzitter Bart De Wever (N-VA) uitte afgelopen weekend nog kritiek op de verkeerscirculatie in Mechelen toen hij een lasagne ging eten in BimSem, de school van zijn zoon. In een post op Facebook noemde de politicus het “een hel om er te geraken via de ringweg.” Mechels burgemeester Bart Somers (Vld-Groen-m+) kon daar niet mee lachen en riep de “burgemeester met tweede grootste file van Europa” op om voor eigen deur te vegen.

Dat de Mechelse N-VA net nu een eigen mobiliteitsplan voor de vesten lanceert, noemen de lokale mandatarissen louter toeval. “We hebben maandenlang hard gewerkt aan dit plan”, zegt gemeenteraadslid Katleen Den Roover. Zij coördineerde de opmaak van het plan ‘veilig en vlot op de vesten’. “Het is geen geheim dat we vinden dat de huidige inrichting niet werkt. Tegelijk zijn we ook geen voorstander van een terugkeer naar de situatie zoals ze was, want die werkte ook niet”, vertelt gemeenteraadslid Freya Perdaens, bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2024 lijsttrekker voor N-VA.

Daarom komt de lokale afdeling met een nieuw plan om oplossingen te bieden. Daarbij gaat ze uit van drie vuistregels. “Het uitgangspunt is veilig en vlot verkeer voor alle weggebruikers, zonder iemand voor te trekken. Wijken en dorpen moeten vlot verbonden zijn met het stadscentrum. Daarbij houden we doorgaand verkeer uit woonwijken zonder lokaal verkeer te belemmeren. Dat is een groot verschil met de situatie vandaag”, legt Perdaens uit.

“Niet zomaar uit onze duim gezogen”

Volgens fractieleider Marc Hendrickx is het een onderbouwd plan. “Het is een plan dat we besproken hebben met verkeersdeskundigen die daar dagelijks mee aan de slag zijn. Zij hebben het voor ons bestudeerd. We hebben dus niet zomaar iets uit onze duim gezogen”, zegt hij. “In plaats van zeer geforceerd over heel de vesten eenrichtingsverkeer in te voeren, hebben wij gekeken voor welk stuk dit het meest logisch is”, vertelt Den Roover.

De belangrijkste aanpassing in het plan van N-VA is de herinvoering van tweerichtingsverkeer tussen de Louizapoort en Nekkerspoel via de Antwerpsepoort, het kruispunt van de N16 met de vesten. “Voor het gedeelte vanaf de Nekkerspoelbrug tot aan de Louizapoort gaan we uit van eenrichtingsverkeer”, zegt Katleen Den Roover. Daar meent de oppositiepartij goede argumenten voor te hebben. Enerzijds is dat de grote stroom aan fietsers en voetgangers op de as tussen het station en de Bruul met het Kardinaal Mercierplein. Anderzijds is er ook de Zandpoorvest, waar heel wat scholen liggen. “Voor dat gedeelte is de tangent ook een prima uitweg voor doorgaand verkeer”, stelt Den Roover.

Haar plan wil de Mechelse N-VA gefaseerd uitrollen. “Als de kiezer ons de kans geeft, is dat niet iets dat we op 2 januari 2025 met een vingerknip in orde is”, zegt gemeenteraadslid Katleen Den Roover. Nog voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2024 zouden de Vlaams-nationalisten graag opnieuw tweerichtingsverkeer zien tussen de kruispunten van de Antwerpsepoort (vroegere McDonald’s) en de Battelsesteenweg.

“Nieuwe regeling is muizenstapje”

Vanaf vandaag mogen bewoners uit de omgeving van de Battelsesteenweg en Battel online een vergunning aanvragen om vanaf de Battelsesteenweg opnieuw richting Antwerpsepoort mogen te rijden. “Die nieuwe regeling is een muizenstapje en biedt volgens ons onvoldoende verlichting van de verkeersdruk”, zegt Den Roover. N-VA legt dat vanavond als eerste punt uit een vijfstappenplan voor aan de gemeenteraad. “Anders wachten we tot we van de kiezer de steun krijgen om dit plan op tafel te leggen”, zegt Freya Perdaens.

Een tweede punt uit dat plan is de herinvoering van tweerichtingsverkeer tussen de Battelsesteenweg en de Louizapoort in de nieuwe bestuursperiode vanaf 2025. Op de verdere uitrol van het plan zal het nog enkele jaren wachten zijn tot de Arsenaaltunnel klaar is. Die is onderdeel van een nieuwe ontsluitingsweg door Ragheno die de tangent verbindt met de Leuvensesteenweg. “Die zal de tangent, die nu reeds aan zijn limiet zit tijdens de spits, ontlasten en een vlotte connectie bieden richting Leuven”, legt Katleen Den Roover uit.

Als vierde punt in het vijfstappenplan is de herinvoering van tweerichtingsverkeer opgenomen tussen de Liersepoort en Nekkerspoel. “Dat kan sneller wanneer onderzoek uitwijst dat dit het verkeer op de tangent niet laat vastlopen voor de realisatie van de Arsenaaltunnel”, zegt Den Roover. Het afvoeren van de knips in de wijk Nekkerspoel zou het vijfstappenplan voor N-VA compleet maken.

“Fietser voortrekken, was politieke keuze”

Voor N-VA moet er ook een apart rijvak komen voor bussen en taxi’s. “Het heeft geen zin dat je openbaar vervoer in de file laat staan als alternatief voor gemotoriseerd verkeer”, zegt Freya Perdaens. Ze geeft ook aan fietsen veiliger te willen organiseren. “De fiets voortrekken op ander verkeer was een politieke keuze. Ieder zijn ding. In de uitwerking is dat compleet gefaald. De situatie is helemaal niet veiliger geworden”, stelt Perdaens.

“We zijn niet de partij voor de automobilist. We leggen een goed gebalanceerd voorstel op tafel voor iedereen”, zegt Marc Hendrickx. “Het doel is dat je doorgaand verkeer effectief gaat afleiden door bestuurders te motiveren om andere wegen te nemen, maar niet met azijn. Je gaat ze niet wegduwen, maar weglokken. Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn”, vertelt Perdaens.

Zoals het stadsbestuur de mobiliteit nu aanpakt, is volgens haar niet de juiste weg. “Een oplossing voor een probleem hier en voor een probleem daar. Je creëert op die manier een beetje Vlaamse koterij. Elk bijsturing die nu gebeurt, is een aanbouw op het huisje dat er al staat”, zegt Freya Perdaens. Ze wil ook iets rechtzetten. “De Vlaamse regering, waar onze partij deel van uitmaakt, draagt een deel van de kosten voor de herinrichting. Ze heeft zich uitgesproken over de afwikkeling van de mobiliteit en ze heeft ook nog geen middelen voorzien. Dat is aan de volgende Vlaamse regering.”