11-juli-boodschap

Op 10 juli 2010

Zondag 11 juli vieren we feest! Het is onze Vlaams-nationale feestdag. We herdenken een veldslag uit 1302 waarbij de Vlamingen van destijds zich bevrijdden uit de klauwen van de Franse koning. De Guldensporenslag was ook niet niks begin veertiende eeuw: een klein volksleger dat het grote, onoverwinnelijk geachte ridderleger versloeg! Vergelijkbaar met wat de Schotten rond dezelfde tijd in de Slag bij Stirling Bridge hebben gepresteerd tegen de Engelsen… (Mel Gibson had voor zijn film “Braveheart” evengoed De Leeuw van Vlaanderen van Hendrik Conscience als script kunnen nemen ;-)

Sceptici zeggen dat dit de laatste Vlaamse overwinning was… maar dat is dan toch buiten 13 juni 2010 gerekend… nooit in de geschiedenis stemden de Vlamingen zo massaal gedurfd “Vlaams”, en dwingen ze dit land tot verregaande hervormingen om de welvaart en het welzijn van de mensen die er wonen - maar ook onze identiteit - naar de toekomst toe veilig te stellen.

Daarom is het dit jaar echt wel mèèr dan een herdenken, mèèr dan een strijddag,… het mag écht feest zijn!

Elk zich respecterend land heeft zo zijn feestdag en die wordt uitbundig gevierd… zelfs wij weten dat de Nederlanders Koninginnedag vieren op 30 april, de Fransen hun “quatorze juillet” volgende woensdag, de Amerikanen hun “4th of july” vorige zondag, enz… Alleen in Vlaanderen is dat “nationale” vieren moeilijk… Het is hier zelfs nog steeds geen officiële feestdag! We vieren ook het ontstaan van belgië niet, want dat doen alleen de Franstaligen op 27 september, daarmee aantonend dat la Belgique hùn project was, waar geen plaats voorzien was voor de Vlamingen…

De Vlamingen hebben met veel geduld, met veel moeite en ook met veel “inlevering” hun plaats in de wereld veroverd. En nog zijn we er nog niet. Met inlevering bedoelen we het op- of afgeven van mensen, grondgebied en welvaart. Hoeveel Vlamingen zijn in hun zgn. eigen vaderland niet verfranst geworden? De taalgrens is in belgië steeds naar het noorden opgeschoven, nooit omgekeerd! Van zolang belgië bestaat, zelfs toen Vlaanderen armer was dan de rest van het land, zijn er welvaartstransfers geweest van Vlaanderen naar franstalig belgië. De vraag is hoelang kan Vlaanderen deze opgelegde “solidariteit” – die dan nog niets uithaalt – zelfs gewoon economisch gezien, nog opbrengen?

Maar vandaag geen gezeur, we “feesten”…

De N-VA-afdeling wil de Mechelaars aansporen tot het vieren van 11 juli. Daarom houden we, zondag 11 juli, vanaf 20 uur, alvast op een pittoresk plekje van de stad, de Melaan, en op een bescheiden manier (een gezellig samenzijn met volksmuziek en zang, met een hapje en een drankje) een feestje. We weten dat het stadsbestuur tracht wat te doen (lang niet genoeg – maar gelukkig is er straks alvast vuurwerk) en we feliciteren het Guldensporenkomitee met hun radicaal Vlaams strijdfeest in de Stadsschouwburg (zaterdag 10 juli, 19 uur). Wij, van onze kant, hopen een aanzet te geven tot een spontaan volksfeest om de Vlamingen ook hun identiteit te laten beleven op deze speciale dag.

Bart De Nijn
Gedeputeerde provincie Antwerpen