180.000 euro voor renovatie atletiekpiste De Nekker

Op 9 juli 2018, over deze onderwerpen: Sport

De Vlaamse regering maakt geld vrij voor de renovatie van de atletiekpiste in De Nekker. Deze piste verkeert in bijzonder slechte staat en wordt tijdens de werkzaamheden ook uitgebreid. Atletiekclub RAM reageert voorzichtig tevreden. Gedeputeerde Jan De Haes en schepen Marc Hendrickx trokken in dit dossier aan de kar.

De atletiekpiste in Provinciaal sport- en recreatiedomein De Nekker in Mechelen is al een tijdje aan vervanging toe. Begin dit jaar werd ze zelfs afgekeurd door de Vlaamse Atletiek Liga, waardoor het onmogelijk was om er nog wedstrijden te organiseren. De piste zat vol met scheuren die steeds tijdelijk maar niet duurzaam hersteld werden.

De Vlaamse regering heeft nu goed nieuws en maakt zo’n 180.000 euro vrij voor een totale renovatie van de atletiekpiste. “Het vernieuwen van onze sportinfrastructuur is enorm belangrijk”, zegt Vlaams minister van Sport Philippe Muyters (N-VA). “Nadat de meest acute problemen waren aangepakt, ontwikkelden we een vraaggericht systeem waarbij initiatiefnemers zelf voorstellen en projecten konden indienen. We ontvingen zo’n zestig aanvragen, waarvan we er 47 goedkeurden. Een daarvan is een nieuwe piste voor De Nekker.”

De atletiekpiste wordt niet alleen vernieuwd, ze wordt ook uitgebreid. “De piste wordt opgewaardeerd tot een officiële piste met acht banen in kunststof”, zegt Muyters. “Momenteel telde ze slechts zeven banen. Aanvullend wordt er ook een afzonderlijke werpstand gerealiseerd.”

Nog geen garantie

Bij atletiekclub RAM reageert men tevreden op de subsidie. “We zijn uiteraard erg opgetogen met de goedkeuring van dit dossier”, zegt voorzitter Jasper Jacobs. “We willen dan ook alle betrokken partijen zoals de stad Mechelen, de provincie Antwerpen en De Nekker bedanken voor het werk dat zij leverden in dit dossier.”

“Toch mogen we niet te hard van stapel lopen”, zegt Jacobs. “De goedkeuring van de subsidie is nog geen garantie dat de nieuwe piste er ook daadwerkelijk komt. De komende maanden moeten er nog heel wat gesprekken gevoerd worden, maar dit is wel een belangrijk moment en we zijn erg hoopvol voor een mooie toekomst voor onze club en de atletieksport in Mechelen.”

Ook enkele andere dossiers uit de regio werden goedgekeurd en krijgen een subsidie van de Vlaamse regering. Zo is er geld voor een nieuw te bouwen gymhal en voetbalinfrastructuur in Puurs, de realisatie van een multifunctionele sporthal op de site van De Schalk in Willebroek, de aanleg van een kunstgrasveld in Sint-Katelijne-Waver en de uitbreiding van sporthallen ’t Spui in Lier en Bruultjeshoek in Onze-Lieve-Vrouw-Waver (Sint-Katelijne-Waver).

Bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20180708_03603133/180-000-euro-voor-renovatie-...