De dure Mechelse Huisvuilzak

Op 15 september 2014

Over de prijs van de huisvuilzak in Mechelen is al veel inkt gevloeid en ook wij hadden in ons programma beloofd om deze prijs ernstig te evalueren.  Van waar komt dit bedrag en is het niet te hoog voor de dienst die geleverd wordt?   Maakt de stad of IVAREM winst op onze huisvuilzak?  En kan de prijs niet naar beneden?

De prijs van een huisvuilzak wordt bepaald door 2 elementen.  Enerzijds is er het inzamelen van de zakken, anderzijds de verwerking van de inhoud.   Eén ronde inzameling, waarbij gemiddeld 1200 zakken worden opgehaald, kost ongeveer € 1000 (werkuren, afschrijving van de huisvuilwagen en brandstof).   Dat betekent dus 83 cent per zak.  De verwerking van ons huisvuil gebeurt in de Mechanisch Biologische Scheidingsinstallatie in Geel.  Het transport naar Geel per trein, de verwerking ter plaatse en het afvoeren van de droge rest (nog 55% van de hoeveelheid nadat water, metalen en steentjes eruit zijn gehaald) naar een verbrandingsoven, kost ongeveer € 200 per ton.  Daar de Mechelse huisvuilzak gemiddeld 9 kg weegt, komt dit neer op ongeveer € 1,80 per zak.  Samengeteld betekent dit dat elke huisvuilzak aan de stad Mechelen € 2,63 kost en de stad dus zelf uit de algemene middelen nog wat bijlegt voor de huisvuilzak die wij buiten zetten.

Onder impuls van het nieuwe bestuur, met een N-VA-voorzitter, heeft IVAREM in het voorbije jaar de kosten al grotendeels verminderd.  Zo is het vervoer per trein erg duur in vergelijking met vervoer langs de weg, maar anderzijds mogen we de impact op het milieu van dat laatste niet onderschatten.   Ook de werknemerskost ligt vrij hoog, vooral omdat erg veel huisvuilmannen langdurige problemen krijgen met de spieren en de gewrichten.   Vandaar dat te zware zakken (meer dan 15 kg) of zakken die niet goed gesloten zijn, niet meer worden meegenomen.

Maar wij kunnen zelf ook de kost van ons afval makkelijk beperken.   Uiteraard is minder afval produceren het goedkoopst, maar ook goed sorteren levert heel wat op.  Een PMD-zak kost slechts 17 cent en een roze zak voor gemengde plastics koop je op het containerpark aan 25 cent.  Elektronische apparaten, batterijen, lampen, papier, groenafval, frituurvet, ijzer en andere metalen, herbruikbare goederen, en nog veel meer, kan je gratis afleveren op het containerpark.  Zo heb je veel minder zakken nodig voor restafval en beperk je automatisch je kosten.

Wie nog andere vragen heeft over zijn afval, vindt wellicht een antwoord op de website www.IVAREM.be  of kan ook tijdens de kantooruren terecht op het gratis INFO-nummer van IVAREM 0800/90 441.

Rita Van den Bossche

Voorzitter Raad Van Bestuur IVAREM