Gemeenteraad weeral buiten spel gezet

Op 24 maart 2003

Ondergetekenden, gemeenteraadsleden van de N-VA, hekelen het feit dat bij de bekendmaking van de nieuwe huisstijl der stad Mechelen, eind vorige week, weeral –en voor een zoveelste keer- een kans gemist werd om de mooie woorden van inspraak en participatie die Burgemeester SOMERS zo graag in de mond neemt, waar te maken.

Zaterdag 22 maart ll. werden de gemeenteraadsleden officieel op de hoogte gebracht van de nieuwe huisstijl en bijhorende campagne, met een schrijven dat als datum 13/03 droeg !

Het voltallig College van Burgemeester en Schepenen, in deze volle electorale periode niet gehinderd door enige vorm van bescheidenheid en terughoudendheid, had nochtans zelf al op donderdag 20/03 ll. een persconferentie gegeven, prijkte vrijdag 21/03 ll. met foto in de regionale kranten en "vergat" even zijn leden van de gemeenteraad op voorhand in te lichten van iets waar men nochtans al weken mee bezig was (getuige hiervan de folders, de muismatten, het andere drukwerk, enz.).

Informeel wisten ondergetekenden wel al van één en ander, vooral omdat zij duidelijkheid hadden gevraagd over – en met betrekking tot het contract dat destijds met de firma ‘SLANGEN’ was afgesloten, maar wij hadden verwacht om nog voor de officiële bekendmaking op een ordentelijke manier geïnformeerd te worden.

Des te erger is dit alles omdat wij als vierde meerderheidspartner niet eens gekend werden terzake, wat ons werkelijk danig stoort en waar naast alliantie-genoot VLD ook de andere meerderheidspartijen Agalev en CD&V schuld in treffen.

Daarom denken wij ook te kunnen stellen dat als het voltallig College van Burgemeester en Schepenen deze cultuur van onderdanigheid en slaafse volgzaamheid der gemeenteraadsleden, meent te moeten blijven koesteren, wij ons eens op een andere manier zullen gaan gedragen als "stemmachines": als men ons én als vierde meerderheidspartner, én als gemeenteraadsleden, slechts goed genoeg acht om gewoon akte te nemen van initiatieven en te stemmen zoals het de meerderheid past, zullen wij eens stemmen zoals wij het denken en aanvoelen op die punten waar men ons niet eens in willen horen of inlichten heeft (en waar wij dus menen "vrij" in te kunnen zijn).