Gespreksavond met Peter De Roover

Op 30 mei 2002

Op 30 mei hield N-VA - Mechelen zijn eerste open vergadering in zaal 't Pleintje. Gastspreker was Peter De Roover, voorzitter van het OVV, erevoorzitter van de VVB en ex-hoofdredacteur van Punt. Naar aanleiding van de actualiteit had Peter De Roover gekozen voor enige bedenkingen bij de verkiezingen in Nederland.

Deze verkiezingen mogen volgens de spreker historisch genoemd worden: links liep een zware nederlaag op, terwijl rechts fors vooruitging. Paars had op materieel vlak zeer goede resultaten geboekt, maar tegelijk bleek er sleet op de formule te zitten én leefde er ongenoegen over het slecht functioneren van de overheid op niet-materieel gebied. Dit heeft zich geuit in een zoeken naar authenticiteit, geborgenheid, plichtsbesef: het gebrek hieraan werd aangewezen als de kern van de huidige crisis.

Door het optreden van Pim Fortuyn bleek dat politiek er weer toe doet en was iedereen weer bezig met politiek. Er was geen plaats meer voor grijsheid: de kiezer wachtte op partijen die weer keuzes maken en zich profileren. De politieke correctie werd doorbroken en veel bleek opnieuw mogelijk.

De grote winnaar van de verkiezingen was nochtans het CDA: een partij met een conservatief en betrouwbaar imago, maar er leefde ook verzet tegen het progressieve establishment dat te veel en te snel wou hervormen. De breuk van de partij met haar traditie en het neo-liberale ideeëngoed maakte haar kritiek consistent met de aanwezige onderstroom: "Nederland is geen bedrijf, maar een samenleving". Verder bleek de LPF niet voldoende inspirerend meer na de moord op zijn kopman, zodat er een gat viel dat het CDA kon opvullen.

De politieke les die uit dit alles kan getrokken worden, is dat er wel degelijk een voorkeur bestaat voor gemeenschapsdenken.

De lezing mocht op een redelijke belangstelling rekenen. Als getalenteerd spreker behandelde Peter De Roover een materie die misschien niet echt voor de hand lag op een boeiende manier. De toehoorders lieten hun belangstelling ook blijken uit het feit dat nadien nog verscheidene vragen gesteld werden.