M.G.W.: wekenlang machtsvacuüm

Op 11 april 2007

Iedereen herinnert zich dat de gemeenteraad van eind februari met hoogdringendheid moest besluiten dat Marc Hendrickx dringend diende te worden vervangen als voorzitter van de 'Mechelse Goedkope Woning'.

De nieuwe meerderheid in Mechelen vond dat, anders dan anders (halverwege mei, op de statutair bepaalde algemene vergadering), de overdracht van het voorzitterschap zo snel mogelijk diende te gebeuren en ontnam hem zijn voorzittersbevoegdheden.Zoals statutair en vennootschapsrechtelijk voorgeschreven liet Marc dit akteren door een door hem bijeengeroepen buitengewone algemene vergadering, waarna dus de weg open lag voor de nieuwe voorzit(s)ter. Zij of hij had bij wijze van spreken 's anderendaags kunnen van start gaan...

Wat zien we op heden, bijna half april zijnde? Er is nog steeds geen nieuwe raad van bestuur samengesteld of samengekomen, laat staat dat er een nieuwe voorzitter is aangesteld die zijn (of haar) taken heeft aangevat.

3000 huurders, 1500 kandidaat-huurders, 45 personeelsleden: er is op dit ogenblik niemand die er de politieke -, noch vennootschapsrechtelijke verantwoordelijkheid voor draagt, en dit duurt nu al weken lang !

Wij stellen ons dan ook (nogmaals) de vraag: waren deze politieke spelletjes nodig? Is dit de manier waarop met de sociale huisvesting in onze stad wordt omgesprongen?