Mechelen Verstandig Bereikbaar Houden

Op 30 april 2011

N-VA Mechelen is voorstander van een autoluwe maar vooral bereikbare stad in haar geheel bekeken. N-VA Mechelen stelt zich dan ook heel wat vragen bij de huidige voorstellen van het stadsbestuur en wil dat het plan wordt herbekeken om Mechelen verstandig bereikbaar te houden.

• Het plan houdt te weinig rekening met de bewoners van het centrum en gaat er bovendien vanuit dat iedereen die in de stad woont zich even gemakkelijk kan verplaatsen. Niet iedereen is even mobiel (ouderen, zieken, minder begoeden, enz)

• De kleinhandel heeft een belangrijke economische functie in de stad. Dit geldt evenzo voor vrije beroepen , een aantal bedrijven en dienstverlenende organisaties. Het plan houdt te weinig rekening met het gehele economische plaatje en het functioneren van een stad.

• Het resultaat van het huidige plan is dat de te hoge verkeersdruk in bepaalde straten verlegd wordt naar andere straten in de binnenstad en naar de vesten. Het plan heeft een strakke in/uit visie waardoor veel courante verplaatsingen wellicht 2 rondjes zullen vereisen: bv. mensen of boodschappen thuis afzetten, en via de vesten naar de garage een halve straat verder.

• De verkeersdynamiek van binnenstad en vesten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De “nieuwe” ontsluitingsstraten zullen hun autostroom vlot moeten kunnen “doorgeven” aan de vesten of lange files in de binnenstad zijn het gevolg. De vesten zelf kennen ook een toename van het verkeer door de invoering van het lussensysteem: je rijdt niet meer in de binnenstad van a naar b, maar wel via de vesten. Toch onderzocht de stad niet of de voorgestelde afwikkeling van het verkeer wel een haalbare kaart is.

• Door het nieuwe circulatieplan dient ook de Lijn haar netwerk in de stad te herbekijken. Dit is nog niet gebeurd. Het nieuwe circulatieplan en het openbaar vervoer zijn dus helemaal niet op mekaar afgestemd. Het spreekt voor zich dat autoluw samengaat met een betere bediening door het openbaar vervoer alsook een betere infrastructuur voor fietsers.

• Een verkeersvisie gaat ook samen met een visie op de aanleg van de straten in functie van de verkeersdrukte. In het verleden werden verschillende straten aangelegd met onaangepaste snel verzakkende kleinschalige bestrating (kasseien, klinkers) en onaangepaste verkeersremmers. Dit is nochtans cruciaal wil een nieuw verkeerssysteem slagen. Ook voor voetgangers, rolstoelers, fietsers enz. is de aanleg van het openbaar domein in kleine kasseien vaak onaangenaam.

• De stad wenst het nieuwe circulatieplan plan ook in te voeren terwijl een aantal grote werven nog voor verkeershinder en omleidingen zorgen: aanleg parkings Ganzendries, Sint-Romboutskerhof (en eventueel Schuttersvest), de heraanleg van het OLV-kerkhof. N-VA meent dat het beter is de geplande werken eerst af te ronden en dan pas een nieuw circulatieplan in te voeren.

Als het over mobiliteit gaat is haast en spoed zelden goed: daar komen ongelukken van ! N-VA pleit dan ook voor uitstel van het nieuwe circulatieplan in de binnenstad. Er is nu geen nieuw busplan voor de Lijn, er is geen studie over de verkeersafwikkeling naar en op de Vesten.

N-VA Mechelen betwijfelt de deskundigheid van het studiebureau Tritel niet, maar stelt wel vragen bij de opdracht en de sturing door het stadsbestuur.

Het begrip autoluw wordt wel eens misbruikt. Ondanks goede bedoelingen leidt het nieuwe plan mogelijk tot een toename van het totaal aantal afgelegde autokilometers en tot een afname van de attractiviteit van Mechelen op de omgeving.