Mechelen Vlaams!

Op 5 mei 2002

Volstrekt overeenkomstig het coalitieakkoord, wil de N-VA dat dringend werk wordt gemaakt van het Vlaams en Nederlandstalig profiel van onze stad, de "oude hoofdstad der Nederlanden".

In februari dient gemeenteraadslid Marc Hendrickx in de commissie "algemene zaken" een discussienota ter zake in, gebaseerd op o.m. de onderstaande punten.

Op dat moment zal duidelijk worden in hoeverre coalitiepartner CD&V haar eerdere verklaringen omtrent hun Vlaams karakter, kan aanhouden. Eveneens op dat moment zal ook blijken in welke mate coalitiepartner AGALEV ook aan dit punt van het meerderheidsakkoord wil tegemoet komen en of het VLAAMS BLOK bereid is om constructief mee te werken aan een punt waaraan zij tot op heden slechts wat lippendienst bewees.

Omdat de N-VA veel belang hecht aan het Vlaams en Nederlandstalig karakter van Mechelen, wil ze het voortouw nemen bij maatregelen om dit karakter te versterken en zichtbaarder te maken.

Concrete acties die we daarbij voorstellen -en waar we hopen steun rond te vinden-, zijn o.m.:

• Een subsidie, al dan niet eenmalig, voor Nederlandstalige lichtreclames, uithangborden en benamingen van handelszaken.

• De aanstelling van een taalconsulent (dit kan een ambtenaar zijn van het departement cultuur) die aan handelaars en verenigingen kan voorstellen om hun anderstalige reclame of info in het Nederlands om te zetten, daarbij zelfs logistieke steun kan verstrekken ook.

• En wedstrijd onder handelszaken waarbij de beste Nederlandstalige - (of eventueel zelfs Mechelse -), historisch verantwoorde slogan met een aanmoedigings)prijs beloond wordt;

• Bij internationale evenementen die uitgaan van - en georganiseerd worden door de stad, en die anderstalige reclame vereisen, worden steeds minstens vier talen (de drie officiële talen van de Belgische federatie plus het Engels, maar eventueel ook Spaans, Arabisch, enz.) gehanteerd op affiches, folders, enz. Als een vereniging een zaal huurt van de stad (Cultureel Centrum, feestzaal, Nekkerhal, o.d.) moet zij er zich toe verbinden óf enkel het Nederlands te hanteren op alle promotioneel materiaal, óf voormelde vier (of meer) talen (bij gebreke waaraan zij een duurder tarief zal worden opgelegd).

• Naast de terechte aandacht die naar het "nieuwe" Mechelen zal gaan (vestigingsplaats van toekomstgerichte bedrijven als `Telenet', bio-technologische industrie, `Technopolis', `TVM' en dergelijke) het imago van Mechelen als oude hoofdstad der Nederlanden beter uitspelen: dit is naast de voormelde toekomst die voor onze stad is weggelegd een enorme -, door andere steden en gemeenten ons benijdde troef die onaangewend blijft. In de communicatiestrategie die de stedelijke overheid volgen wil, zou hier absoluut aandacht moeten naar gaan (Mechelen, Vlaamse stad met toekomst én traditie).

• Tegenover immigranten moet sterker benadrukt worden dat ze, om zich te integreren, het Nederlands moéten kennen (taal is en blijft hierbij het belangrijkste element, zo wijzen tal van studies uit). Meer ondersteuning van reeds bestaande cursussen is daarbij aangewezen en de stad kan zo de inburgering stimuleren. In samenhang hiermee kan men in de diensten van de stad, het O.C.M.W. en de M.G.W. altijd het Nederlands doen gebruiken eventueel met tussenkomst van een tolk). De N-VA verzet zich, weliswaar steeds rekening houdend met een aantal sociale bekommernissen, tegen een trend naar meer en meer permissiviteit bij een aantal ambtenaren die anderstaligen die hier al lang zijn en wonen, willen tegemoetkomen: het Nederlands is -ook wettelijk- de enige officiële taal in Mechelen, sociale bewogenheid mag en moet echter ook samengaan met het terechte verlangen naar eerbied voor onze taal en cultuur.

• Meer dan enkel maar vlaggen bij de officiële feestdagen: de Vlaamse leeuw is het officiële symbool van de Vlaamse Gemeenschap, en Mechelen ligt in het Vlaams gewest, dus we moeten ons daarbij geen complexen maken.

In samenspraak met de Mechelaars en aan de hand van o.m. bovenstaande (op hun juridische haalbaarheid getoetste) punten kan alzo de evolutie naar verengelsing op een positieve manier worden omgebogen, wat ook vanuit sociaal oogpunt van belang is (en waar we de interesse van de lokale SP.A. hopen voor te kunnen wekken): meer en meer dreigt een sociale kloof tussen de kennishebbenden en de niet-kennis hebbenden...!