Meer controles in woonbootzone Zennegat

Op 18 mei 2015

MECHELEN De ligplaatsen voor woonboten in het Zennegat raken stilaan volzet. Maar het ergert schepen Hendrickxdat er een wildgroei aan afsluitingen en versieringen op de oevers langs de woonbootzone Zennegat is ontstaan. Daar wordt weinig tegen ondernomen.

Hendrickx stelde daarover in het parlement een vraag aan minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Toerisme Ben Weyts (N-VA). Mogen woonbootbewoners ook de oevers innemen?

De oever naast de woonboot maakt geen deel uit van de concessie die door Waterwegen en Zeekanaal wordt toegekend, zegt Weyts. 'Maar toch is het Waterwegen & Zeekanaal dat instaat voor het toezicht op de inname van de oevers.'

'De oevers worden door veel recreanten gebruikt en ik kan alleen vaststellen dat het afval zich er opstapelt', zegt de schepen. 'Ook worden er allerlei houten verhardingen aangebracht, en worden er bloembakken en andere zaken geplaatst om er privéparkeerplaatsen in te richten. Die nemen de openbare weg in beslag. Dat kan niet. Ik betreur dat Waterwegen & Zeekanaal onvoldoende toezicht uitoefent op een vergunning die zij hebben afgeleverd en zegt dat ze geen politionele bevoegdheid heeft. Dat is te gemakkelijk', zegt Hendrickx.

Waterwegen & Zeekanaal erkent de problematiek.

'We oefenen voortdurend toezicht uit op de naleving van de concessievoorwaarden, maar we kunnen weinig afdwingen. Het is dweilen met de kraan open. De politie is niet geneigd om op te treden langs de jaagpaden, omdat ze die als privéweg beschouwen', reageert Kevin Polfliet, de woordvoerder van Waterwegen & Zeekanaal.

'Als dat het geval is, zal ik zelf de politie meer inschakelen om op te treden', zegt Hendrickx.

De schepen ergert zich ook aan enkele bootwrakken die in de woonbootzone liggen. De eigenaars hebben al lang geen vergunning meer.

Krakers

'Het zijn trekpleisters voor jonge gasten die daar komen spelen. Maar ook vaak voor krakers en drugsgebruikers. Ook hier is het onze plicht om op te treden. Waterwegen & Zeekanaal is daarvan op de hoogte. Op de boot is een waarschuwingsflyer aangebracht om contact te nemen met de inspectiedienst. Wanneer de reacties uitblijven, vind ik dat de boten op kosten van de gebruikers moeten worden verwijderd ', zegt Hendrickx. (ldn)

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is