N-VA doet voorstel voor uitbreiding van de doelgroep voor verplichte inburgering

Op 5 mei 2002

N-VA voorzitter Bart De Wever dient in het Vlaams parlement een voorstel van decreet in om de doelgroep van de verplichte inburgeringscursussen uit te breiden.In september 2004 organiseerde Bart De Wever een uitgebreid veldonderzoek over de uitvoering in de provincie Antwerpen van het inburgeringsdecreet dat sinds 1 april 2004 in voege is (de resultaten daarvan vind je op www.n-va.be).

Eén van de vaststellingen toen was dat de verplichting die het decreet invoerde voor een beperkt aantal nieuwkomers om een inburgeringstraject te volgen, door de actoren op het veld (de onthaalbureaus, de centra voor basiseducatie en de centra voor volwassenenonderwijs) als positief werd ervaren. Er werden geen noemenswaardige problemen gemeld met mensen die onder de verplichting vallen om deel te nemen aan het aanbod. Algemeen was men vragende partij om de verplichting uit te breiden naar nieuwe groepen, in het bijzonder de gezinsvormers en -herenigers.

Na dit veldonderzoek legde de N-VA verder contacten met de "Federatie Centra Basiseductie". Deze leverden heel wat nieuwe gegevens op inzake de toestand van het onderwijs Nederlands aan nieuwkomers en bevestigden alleszins de vraag van de sector om de verplichte inburgering uit te breiden.

Bart De Wever stelde minister Keulen van deze gegevens in kennis tijdens de bespreking van de beleidsnota inburgering. De N-VA wil immers constructief meewerken aan de uitvoering van het regeerakkoord terzake.

Nu blijkt dat ook vertegenwoordigers van moskeeën en Islamitische verenigingen zich in een gesprek met minister Keulen voorstander tonen van verplichte inburgeringcursussen, is er geen enkele reden meer om niet snel werk te maken van een uitbreiding van de verplichte inburgering. Er zijn immers ook voldoende middelen voorzien op de begroting 2005 om het aanbod uit te breiden.

In Nederland stelde de minister van Vreemdelingenzaken en Integratie vorige week voor om alle migranten tot 65 jaar te verplichten tot een aangepast inburgeringstraject. Al wie niet tenminste acht jaar van de leerplicht in Nederland heeft doorgebracht, zal onder deze verplichting vallen. Nederland besteedt overigens nu al 260 miljoen euro per jaar aan het inburgeringsbeleid.

Bart De Wever zal op basis van al deze gegevens een voorstel van decreet uitwerken dat de doelgroep van de verplichte inburgering fors uitbreidt.