NIET-DEELNAME VAN ALLOCHTONE GEMEENSCHAP AAN DE NIEUWJAARSRECEPTIE IS UITERST JAMMER!

Op 25 januari 2009

"Waarschijnlijk samen met U was ik hedenvoormiddag deelnemer aan de grote receptie voor alle Mechelaars, op de Grote Markt. Veel volk, een aangenaam zonnetje die de vrieskoude deed vergeten, toffe achtergrondmuziek, leuke ambiance, kortom alles wat zoiets doet welslagen

Toch één domper op de feestvreugde: de erg op te merken totaal-afwezigheid van de allochtone gemeenschap(pen) die onze stad kent."

Aan het woord is N-VA gemeenteraadslid Marc Hendrickx die, terecht, enkele kantekeningen plaats.

Marc vervolgt:
"Als er iets mis loopt opzichtens hun belangen, zijn zij onmiddellijk paraat om aan de alarmbel te trekken.  Als er subsidies dienen te worden verstrekt, staan zij op de eerste rij.  Als er kritiek valt te leveren op het beleid, komt dat binnen de kortste keren.

Doch nu, als er ééndrachtig samen kan getoast worden op het nieuwe jaar, als er over grenzen van meerderheid en oppositie, grenzen van gedachtegoed en achtergronden, grenzen van verschillende visies en meningen, grenzen van afkomst en herkomst, wensen kunnen worden uitgewisseld, kiezen zij ervoor om niet deel te nemen aan dit gebeuren.

Altijd de eerste om met het belerend vingertje de autochtone Mechelaars te wijzen op het belang van het "wij / zij"-denken te overstijgen en te zoeken naar pragmatische vormen van "samen-leven", vind ik dat dhr. derde schepen ALi SALMI, bevoegd voor welzijn, diversiteit en gelijke kansen, hierin een zware verantwoordelijkheid heeft.

In het middden latend of hij er zelf was (ik heb hem niet gezien, doch vermoed dat hij toch wel zijn politieke verantwoordelijkheid zal hebben genomen en aanwezig zal zijn geweest) roep ik hem bij deze dan ook op om dit jaar hiervan werk te maken: feesten voor gans de stad moet inderdaad voor gans de stad zijn, in wijkverenigingen die werken aan de goede sfeer in hun buurt moet iedereen zijn verantwoordelijkheid nemen, mensen die komen aankloppen wegens vermeende achterstelling mogen ook op hun verantwoordelijkheid opzichtens de gemeenschap gewezen worden, enz..   Als hij redenen en oorzaken ziet waarom de allochtone gemeenschap(pen) niet aanwezig waren vandaag, moet hij werken aan een oplossing daarvan, niets meer maar ook niets minder.

Zichzelf zopas uitgeroepen hebbend tot "onafhankelijke" zal deze opdracht hem m.i. zonder twijfel niet al te zwaar vallen."