Niet de VLD, maar de gemeenteraad bestuurt Mechelen

Op 23 april 2004

Wij betreuren de uitlatingen van de waarnemende burgemeester van Mechelen die vandaag in enkele kranten te lezen waren. Iedereen zegt al eens iets waar hij later spijt van heeft; we hopen dat deze uitlatingen in die categorie terug te brengen zijn; indien niet schetsen ze geen positief beeld van de spreker. Maar wij begrijpen dat men nog zwaar geëmotioneerd is door het verlies van de, ook door ons, gewaardeerde schepen René Blavier.De N-VA heeft vorige week zwaar aangedrongen om de aanstelling van een nieuwe schepen uit te stellen, zodoende dat in alle rust en rede kon nagedacht worden over het vestigen van een stabiele meerderheid voor de komende jaren. Verder dan een kort en bondig dovemans gesprek met burgemeester Anciaux zijn we nooit geraakt. De N-VA heeft ook de opvolging van René Blavier niet geblokkeerd: hij werd opgevolgd door Johan Timmermans. Alleen de aanstelling van een nieuwe waarnemende schepen, in opvolging van Johan Timmermans, is niet gelopen zoals de VLD gewenst had.

De N-VA heeft nooit, op geen enkele wijze, woordbreuk gepleegd. Geen enkele schriftelijke of mondelinge vereenkomst, door ons ondertekend, werd gebroken. Integendeel, de VLD slaagt erin om voor de tweede maal woordbreuk te plegen t.o.v. de N-VA.

Wij wensen ook afstand te nemen van de beslissing van de burgemeester om na de 'fout' gelopen stemming de gemeenteraad te schorsen en even later te sluiten. Alle partijen, behalve de VLD, waren bereid de gemeenteraad verder te zetten. In enkele dossiers diende immers dringend een beslissing genomen te worden maar dit was voor de VLD van geen enkel belang meer.

Alle gemeenteraadsleden kennen nu de visie van de burgemeester over hun ambt: zwijgende jaknikkers van het schepencollege. Ook van deze uitspraak nemen wij afstand. Maar uitgaande van zijn visie dat enkel het schepencollege de stad bestuurt, zou hij heel goed moeten begrijpen waarom wij een schepenmandaat vragen.

We hopen dan ook dat we snel tot een constructief gesprek kunnen komen met alle meerderheidspartijen, want wij willen een oplossing vinden die in het belang is van Mechelen en de Mechelaar.