Ronduit Onderwijsdebat

Op 24 mei 2002

Op 24 mei nodigde de Mechelse Ronduit-afdeling Kris Van Dijck uit. Kris zetelt voor N-VA in het vlaams parlement. Hij werk daar o.a. mee in de onderwijcommissie. Hij leek ons dan ook de geschikte persoon om ons wat meer uitleg te verschaffen over de op hande zijnde wijzigingen in het onderwijs. Als jongerenafdeling van N-VA zijn we natuurlijk enorm geinteresseerd in dit onderwerp. Onze jonge leden zullen immers deze veranderingen nog aan de lijve ondervinden. De iets ouderen zijn allemaal wel geconfronteerd geweest met lessen en of cursusteksten in andere talen zoals engels, duits, ...

Heeft dan iedereen niet het recht om een opleiding te krijgen in zijn eigen taal en wordt dit recht verzekerd in de toekomst; was één van de vragen waar we mee zaten. Blijft het vlaams onderwijs betaalbaar of stevenen we op aan amerikaans systeem af. Daar Kris al het vermoeden had dat we hem het vuur flink aan de schenen gingen leggen, zette hem aan tot het maken van een slide-presentatie. hierna volgende dan nog de vragen. Het was alvast een leerrijke avond. We hopen dan ook dat Kris nog heel wat uitnodigingen zal krijgen om de vlaamse jeugd bewust te maken wat er voor de deur staat. Hier volgt een korte samenvatting van het debat.

De Europese hoger onderwijsruimte : droom of werkelijkheid.

Het begint allemaal met op 25 mei 1998 met de Sobonneverklaring. Deze geeft een europese visie voor het onderwijs en is opgesteld door Frankrijk, Duitsland, Italië en Groot-Brittanië. Het vervolg hierop werd de Bolognaverklaring. Deze werd uitgewerkt door regeringen en rectoren van 29 Europese landen op 19 juni 1999. De 'European Area of Higher Education' moet een feit zijn tegen 2010.

De algemene doelstelling van de Bologna verklaring is : Het creëren van een europese hoger onderwijsruimte met het oog op het bevorderen van de inzetbaarheid en de mobiliteit van burgers en op het verhogen van de internationale competitiviteit van het Europese Hoger Onderwijs. Dit is een duidelijk eiconomisch standpunt. De specifieke doelstellingen zijn de vergelijkbaarheid, mobiliteit, internationale competitiviteit, hamonisatie, levenslang leren, kwaliteitsverzekering en samnwerkingin het europese ondewijs. Deze objetieven moeten bereikt worden met volledig respect voor de diversifiteit van de culturen, talen en onderwijssystemen en de universitaire autonomie.

Hoe zit het nu met Bologna in Vlaanderen? De grootste wijziging is dat de ons gekende structuur van kandidaturen en licenties zal verdwijnen. In de plaats komt de BaMA-structuur vanaf het academiejaar 2004-2005. Het bachelor diploma bestaat uit 3 studiejaren en het masterdiploma uit minstens 1. Het studiejarensysteem wordt echter vervangen door het credietsysteem. Hoe men hiervoor de financiering en studiebeurzen moet uitwerken is echter nog niet geweten.

Hiermee raken we aan een eerstepijnpunt van de snelle invoering van als deze wijzigingen. Een tweede is de taalregeling. Hoewel dat Bologna stelt dat je de cultuur en taal van je gemeenschap moet respecteren wil men in Vlaanderen toch reeds in andere talen doceren. Indien men over heel Europa dezelfde diploma's wil afleveren moet er ook een accreditatie/kwaliteitscontrole-orgaan bestaan. Dit zou pas opgericht worden in 2010. De voor-en nadelen werden allemaal netjes op een rijtje geplaats. Hierdoor kregen we een leuke discussie tussen de aanwezigen en Kris.

Alles hier opsommen gaat te ver maar als je geinterreseerd ben in dit onderwerp en je zit met enkele vragen kan je je altijd contact opnemen met het ronduit-bestuur. We zorgen er dan voor dat je de nodige antwoorden antwoorden ontvangt in samenwerking met Kris.