Sprookjesachtige ledlampjes verlichten Mechelen tijdens eindejaar

Op 22 oktober 2015

Het stadsbestuur heeft woensdagavond het nieuwe lichtplan voorgesteld. Vanaf vrijdag 4 december moet ze de historische binnenstad in een gezellige gloed laten baden.

De stad werkt vanaf dit jaar samen met een nieuwe leverancier, MK Illumination uit Herent. “Daarbij kiezen we voor het eerst voor ledverlichting. Die is energiezuiniger, goedkoper en ze gaat langer mee. Daardoor kunnen we voor het eerst ook meerdere plekken in de binnenstad verlichten”, zegt schepen van Openbare Werken Bart De Nijn (N-VA).

Lichtjes groeien mee

Voor het eerst krijgen het Dijlepad, het Schepenhuis en het stadhuis een feeëriek lichtjasje. Heel bijzonder zijn de ledlampjes die in bomen worden gewikkeld. Die blijven drie jaar hangen, en groeien zo letterlijk mee met de stam en de takken. Door de lichtjes te laten hangen, worden ook de zomerfestivals en andere evenementen voortaan het hele jaar door sfeervol verlicht.

Het contract met de leverancier loopt voor een periode van drie jaar tot en met de winter van 2017. Het is zo opgesteld dat de stad elk jaar elementen kan laten wijzigen, zodat er nieuwe visuele effecten ontstaan.