Stad steunt winkeliers met grootste campagne ooit

Op 12 december 2014

In 2015 voegt de stad daar, in samenwerking met de middenstand, nog een compleet nieuwe website aan toe ommechelen volop te promoten als winkelstad.

"Inzetten op de online business is volgens mij ontzettend belangrijk.

Niet de shoppingcentra zijn de grote concurrentie van onze binnenstad, maar het online winkelen", verteltwim Jorissen.

Die uitdaging wil hij op een creatieve manier aangaan. "Bijvoorbeeld door klanten de mogelijkheid te bieden dat ze kleding die ze via een website bestellen bij een lokale handelaar kunnen passen.

Zonder de zorg te hebben iets te moeten terugsturen als het hen niet past of staat. Ik ken zaken die dat al doen", legt de schepen uit.

Klanten tellen Los van alle promotie investeert Los van alle promotie investeert de stad ook 10.000 euro in het opstarten van een systeem om het winkelgebeuren te monitoren.

"Waarbij we werken met een continu telsysteem om te zien wanneer, op welke tijdstippen en in welke straten mensen winkelen.

Als dat wettelijk mogelijk is, willen we met de camera's voor nummerplaatherkenning nagaan vanwaar de klanten komen. Met respect voor de privacy uiteraard.

Wij gaan geen adressen opvragen, een woonplaats is voldoende", zegt Jorissen.

Geen moment te vroeg

De tellingen zijn een goede zaak vindt voorzitter Leo Lenaerts van het Bruulcomité. "Ze maken het ons mogelijk om nog doelgerichter campagne te voeren en Mechelen nog beter in de markt te zetten", stelt hij. Volgens Lenaerts komen de inspanningen geen moment te vroeg. "Mijn mening is misschien subjectief, maar ik merk dat het momenteel slecht gaat in de detailhandel. Door de aanhoudende crisis houden klanten de knip op de portefeuille. Uit vrees voor de besparingen van de nieuwe regering en de vele vakbondsacties zijn de mensen bang geworden. En dat voelen wij", vertelt de handelsvoorzitter.

Al zijn de slechte zaken naar zijn inschatting geen puur Mechels fenomeen. "In Vilvoorde lopen veel winkels leeg en in Lier slabakt het ook een beetje. Tussen grootsteden Antwerpen en Brussel hebben wij in Mechelen nog voldoende kansen om ons te onderscheiden", zegt Lenaerts.