Strubbe blundert

Op 30 juni 2007

Voor alle duidelijkheid: het gerechtelijk dossier binnen MGW dat enkele jaren geleden door Marc Hendrickx werd opgestart, moet absoluut tot op het bot uitgezocht kunnen worden. Laat daar geen twijfel over bestaan.

Geheel los daarvan is er de discussie over het beheer van de MGW. Wij hadden doorheen het mediaspektakel van mevrouw Strubbe menen op te vangen dat het haar te doen was om een beter beheer van de MGW. We stellen vandaag echter vast dat haar eerste beleidsdaad al een blunder van formaat is.Niet alleen lanceert ze een extra audit waarvan velen zich nu al afvragen waarom hij nodig is: 3 x per jaar gebeurde er al een financiële inspectie vanuit de VMSW, er is nú al een stringente financiële opvolging door de bedrijfsrevisor, én trimestrieel werden de cijfers in de Raad van Bestuur besproken in aanwezigheid van de regeringscommissaris. In zo’n omstandigheden nog eens geld uitgeven omdat je blijft twijfelen aan de juistheid van de cijfers, lijkt velen van het goede te veel, en dus verspilling.

Maar het is nog erger. Zelfs de wettelijke procedures worden niet gerespecteerd. Door het niet naleven van de elementaire regels voor aanbestedingen voor deze extra audit, moet een gerespecteerd (en niet goedkoop) bureau haar werk zelfs onderbreken. Verloren werk? Verloren geld? In elk geval onbehoorlijk bestuur! Wie durft nog spreken van wanbeheer bij anderen, terwijl zelf de wettelijke procedures niet worden nageleefd? En wat indien bv. na een correcte aanbesteding zou blijken dat een ander bureau moet ingehuurd worden voor de extra audit? Wat zal er dan gebeuren met het reeds gepresteerde werk, en hoe zal dit vergoed worden… ?

Kortom: Strubbe blundert, de MGW (en dus de Mechelaar) betaalt. We vragen dan ook aan mevrouw Strubbe wat minder met de show, en wat meer met een goed beleid voor de huurders bezig te zijn, samen met het personeel, en met respect voor de wetgeving. De MGW heeft een werkende voorzitter nodig, geen kakelend media-anker.