Voetgangersbrug over de Vaart: stad kende àlle gebreken maar negeerde die

Op 13 november 2011

Voetgangersbrug

Wie kent "de passerelle" over de Vaart, vlak aan Station Mechelen en de voormalige 'SITO' niet? Zoals bekend kwam daar begin dit jaar een voetganger helaas zwaar ten val: een reling begaf het en de jonge man viel naar beneden.

N-VA’er Marc Hendrickx kwam hierover tussen in de gemeenteraad van april laatsleden, waar Burgemeester Bart Somers de verantwoordelijkheid van de stad uit de weg ging en zei dat die lag bij “Waterwegen en Zeekanaal”.

Hendrickx betwijfelde dit sterk en bevroeg in het Vlaams parlement bevoegd Minister Crevits die hem vorige maand gelijk gaf: het is wel degelijk de stad, en die wist af van de bouwvallige toestand van de brug sinds februari 2009, na een inspectierapport van “Waterwegen en Zeekanaal”.

fotosteekkaart fotosteekkaart

Nog wilde Burgemeester Somers, hiermee door een journalist geconfronteerd, niet aanvaarden dat de stad, als eigenaar van de brug, enige fout maakte: “uit dat inspectierapport konden wij de mankementen niet afleiden” (zie HN & DS)! Opnieuw maakte Marc Hendrickx ebruik van zijn parlementair controlerecht en vroeg hij rechtstreeks het bewuste Inspectierapport op (bij het Agentschap "Waterwegen en Zeekanaal") en wat bleek: inderdaad wees men de stad aan de hand van tientallen foto’s op de betonafbrokkelingen, de te herstellen verroeste wapeningen, het ontbreken van stukken van de leuning, enz.

Vlaams Parlementslid en Mechels Gemeenteraadslid Marc Hendrickx is duidelijk: “Dit is ontstellend! Het is bijzonder bedenkelijk dat dit stadsbestuur ruim twee jaar lang niet of volstrekt onvoldoende heeft opgetreden, daardoor ook een zwaar ongeval is kunnen gebeuren en nadien ook nog met beweringen die op z’n zachtst gezegd de waarheid geweld aandoen, alles minimaliseert of ontkent”.