bebouwing Beaulieu

Op 29 juli 2007

Dat BEAULIEU nooit nog zou kunnen bebouwd worden heeft Karel VAN BUTSEL of het kartel CD&V/N-VA nergens of nooit beweerd. Wel hebben wij gezegd dat door het feit dat het (oorspronkelijk voor een ruiling bedoelde) deel aan de Bethaniënpolder beschermd en groengebied werd, het zo goed als onmogelijk is geworden om op het zeer kleine, nog bebouwbare deel aan de kant van de op de Battelsesteenweg uitkomende dreef nog een project te realiseren (in de ruime buurt is gans de site zondermeer gekend als "BEAULIEU", vandaar...).Het ging en gaat ons nog steeds om de bescherming van een van de laatste groene longen in het gebied, vol van en met fauna en flora, dat thans als buffer tussen een sociale woonwijk en een meer residentieel gedeelte ook op dat gebied zijn functie heeft, om nog maar te zwijgen van de oververzadiging qua verkeer en lawaai in die buurt.

De omwonenden hebben geen last van de "Outlaws", en dat thans SP-A plooit (4 jaar geleden -weliswaar toen nog in de oppositie- spraken zij in hun partijblad nog hun steun uit aan ondergetekende) en toch een super-de-luxe villawijk in dit gebied wil, tart elke verbeelding. Het is immers duidelijk dat een projectontwikkelaar de kleine, drassige oppervlakte slechts zal willen bebouwen als er een stevige duit aan te verdienen valt: de slechts enkele tientallen woongelegenheden zijn dus bedoeld voor een erg klein doch tegelijkertijd enorm kapitaalkrachtig segment van de woonmarkt.

CD&V/N-VA gaat voort in het verzet (zoals de overgrote meerderheid der omwonenden), wat SOMERS & co. thans ook beweren.

Stellen dat door de goedkeuring van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan destijds, ineens ook dit definitief is goedgekeurd, is een brug te ver: uit het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan zijn nog al punten gelicht die nooit zullen worden verwezenlijkt, en tegelijkertijd zijn er wijzigingen aangebracht aan andere dossiers (zoals laatst nog bij het meerderheidsakkoord).