Bijna 6 miljoen euro subsidie voor uitbreiding scholen

Op 20 oktober 2018, over deze onderwerpen: Onderwijs

De stad Mechelen krijgt een Vlaamse subsidie van 5,8 miljoen euro. Daarmee moet een dreigend capaciteitstekort in het secundair onderwijs voorkomen worden. In samenspraak met de schoolbesturen wordt beslist hoe het geld verdeeld wordt.

In heel Vlaanderen wordt binnen dit en enkele jaren een capaciteitstekort in het secundair onderwijs verwacht. In Mechelen is dat niet anders. Momenteel stelt het probleem zich nog niet, maar volgens de nieuwe capaciteitsmonitor 'schoolinfrastructuur leerplichtonderwijs 2018' blijkt dat er in de Dijlestad vanaf het schooljaar 2024-2025 een tekort aan plaatsen in het secundair onderwijs zal zijn.

Om dit dreigende tekort op te vangen maakt de Vlaamse overheid bijkomende middelen vrij voor de periode 2019-2021. De regering voorziet voor Mechelen een subsidie van 5.829.000 euro. Dit bedrag moet verplicht geïnvesteerd worden in capaciteitsprojecten. “De jongste jaren hebben wij als

stadsbestuur al stevig ingezet op de capaciteitsuitbreiding”, zegt schepen van Onderwijs Marc Hendrickx (N-VA). “Daarbij hebben we ons vooral op het basisonderwijs gericht. Dankzij financiële ondersteuning van de Vlaamse regering kan 95 procent van de Mechelse kinderen naar een school van de eerste keuze.”

Capaciteitsuitbreiding

Nu dat luik onder controle is, wil de stad inzetten op de capaciteitsuitbreiding in het secundair onderwijs. “Het kan niet dat Mechelse kinderen niet terecht kunnen in een school in hun eigen stad. We zijn dan ook tevreden met die bijkomende middelen.”

Naar welke projecten het geld gaat, is nog niet geweten.

“Ieder schoolbestuur kan capaciteitsprojecten insturen en samen met de onderwijspartners zal bekeken worden naar welke projecten het geld kan gaan”, aldus de schepen. “Door samen te werken met de scholen kan op een constructieve manier bekeken worden waar de nood het hoogst is en welke scholen het meeste aanspraak maken op het geld.” (svds)

Bron: www.gva.be/cnt/dmf20181019_03858236/zes-miljoen-euro-voor-uitbreiding-se...