Certificaten voor anderstalige nieuwkomers

Op 25 maart 2018, over deze onderwerpen: Inburgering en Integratie

Anderstalige nieuwkomers die een inburgeringstraject volgden en duo’s van allochtonen met hun ‘coaches’ die deelnamen aan het project ‘Samen Inburgeren’ ontvingen in het stadhuis van Mechelen uit handen van schepen van Diversiteit en Integratie Marc Hendrickx een certificaat voor hun extra engagement om zich op positieve wijze in onze samenleving te integreren.

In samenwerking met het Agentschap Integratie en Inburgering doorliepen vorig jaar in totaal 246 anderstalige nieuwkomers in de regio Mechelen (44,3 % mannen en 55,7 % vrouwen met gemiddelde leeftijd 35 jaar) een inburgeringstraject. Het betreft mensen uit verschillende herkomstlanden (onder wie 22,4 % mensen in het rijksregister geregistreerd als vluchteling). Om hun integratie hier te bevorderen, volgden zij onder meer cursussen maatschappelijke oriëntatie (het aanreiken van kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om actief aan de samenleving deel te nemen) en NT2 (Nederlands als tweede taal). 120 ‘inburgeraars’ behaalden tussen 1 september 2017 en 28 februari 2018 een inburgeringsattest. Momenteel zijn er 605 nieuwe Mechelaars die zo’n inburgeringstraject volgen

Japanse tv-interesse
Ook namen van oktober 2017 tot maart 2018 twaalf duo’s deel aan het project ‘Samen Inburgeren’, een initiatief van de stad Mechelen, waarbij anderstalige nieuwkomers samen met Nederlandstalige ‘coaches’ gedurende een half jaar samen op stap gaan in de stad, onderling cultuur en informatie uitwisselen en het Nederlands oefenen. Dit project genoot recent zelfs uitgebreide van een Japanse televisiezender die hier in Mechelen voor een reportage een inburgeringsduo is komen volgen en interviewen. Deze week zijn opnieuw intakegesprekken gestart om voor de komende maanden nieuwe duo’s te vormen.

Kruisbestuiving tussen verschillende doelgroepen
Als blijk van waardering bedankten de stad Mechelen en het Agentschap Integratie en Inburgering deze nieuwe Mechelaars en hun gezin tijdens een inburgeringsceremonie. De deelnemers ontvingen een certificaat en een kleine attentie. “De uitreiking van de attesten aan de inburgeraars en de Samen Inburgeren-duo’s deden we voor de eerste keer tegelijkertijd. Zodoende beogen we nog meer een kruisbestuiving tussen verschillende doelgroepen. Diversiteit maakt Mechelen tot een sterke hedendaagse Vlaamse stad. Wij vinden het belangrijk dat mensen met een migratie-achtergrond, die hier hun toekomst willen uitbouwen, zich geëngageerd inschakelen in onze lokale gemeenschap en er actief aan deelnemen. Het verwerven van kennis van de Nederlandse taal vormt hierbij een heel belangrijk aspect. Als op en top Vlaamse stad zetten wij daar al jaren voluit op in. Dit bevordert bij onderlinge communicatie onmiskenbaar een meerwaarde voor een betere samenleving in diversiteit. Daartoe leveren het inburgeringstraject en project Samen Inburgeren beslist een voorname bijdrage die leidt tot een vlottere integratie”, aldus schepen van Diversiteit en Integratie Marc Hendrickx.

Bron: www.radioreflex.be/2018/03/25/certificaten-voor-anderstalige-nieuwkomers/