De vesten: vlot en veilig maken! N-VA stelt praktische oplossingen voor!

Op 27 november 2023

De nieuwe tijdelijke inrichting van de vesten beroert al meer dan een jaar de gemoederen. Wat eerst afgedaan werd als het verkeer dat zich nog moest zetten, veranderde stilaan in een aanhoudende verkeersdruk in verschillende Mechelse wijken en dorpen. Vele Mechelaars hekelden de nieuwe situatie al. En ook N-VA Mechelen is er van overtuigd dat het veiliger en vlotter kan.

3 vuistregels als uitgangspunt

Het uitgangspunt moet een veilig en vlot verkeer zijn voor alle weggebruikers. De oorspronkelijke vesten konden op dat gebied aanpassing gebruiken. Onder meer de fietsveiligheid was op enkele plaatsen problematisch. Maar in de huidige situatie schort het ook. De bewuste keuze van het stadsbestuur tegen gemotoriseerd verkeer sluit heel wat weggebruikers uit die simpelweg niet overal raken met de fiets. Het creëert frustratie bij alle weggebruikers en leidt tot gevaarlijke situaties.
Onze wijken en dorpen moeten vlot verbonden zijn met het stadscentrum, voor alle weggebruikers. Verschillende wijken en dorpen slibben dicht door het verplaatsen van files. Woonstraten die niet geschikt zijn om zoveel verkeer te slikken, moeten dat nu plots wel. Met gevolgen voor de leefbaarheid daar.
Doorgaand verkeer houden we uit de woonwijken met maatregelen die het lokale verkeer niet hinderen. Bewoners moeten steeds de mogelijkheid hebben op een veilige en vlotte op hun bestemming te raken. Sluipwegen ontraden we gericht, zonder dat het de eigen bewoners kilometers om laat rijden. En we leiden toe naar grotere verkeersassen.

Een nieuwe inrichting

De Tangent werkt succesvol als omleiding om verkeer langs de zuidkant van de Vesten af te leiden. Maar de vesten blijven in de eerste plaats een belangrijke verkeersas. We voorzien om van de Louisapoort over de Antwerpsepoort tot de Nekkerspoelbrug in 2 rijrichtingen te rijden. Voor het stuk van de vesten van de Nekkerspoelbrug tot de Louisapoort, voorzien we enkel voor lokaal verkeer in een dubbele rijrichting. Voor dat gedeelte van de vesten biedt de Tangent immers een prima uitweg voor doorgaand verkeer.  Daarnaast is dit een zone waarlangs heel wat zwakke weggebruikers de weg van en naar het station en de Hogeschool zoeken. Het geeft de kans om in dat deel van de vesten extra ruimte voor deze beweging te laten.

Een gefaseerde aanpak

Nog voor de verkiezingen voorzien we het openstellen van de vesten tussen de Antwerpsepoort en het kruispunt met de Battelsesteenweg in beide richtingen. De regeling die nu voorzien is om dit toe te staan voor een erg beperkt aantal vergunninghouders zal immers onvoldoende verlichting bieden op de verkeersdruk in Battel.

De verdere omschakeling voorzien we in 5 fasen:

Dubbele rijrichting van de Antwerpese poort tot het kruispunt met de Battelsesteenweg.
Heropenen bijkomend de dubbele rijrichting van het kruispunt met de Battelsesteenweg tot de Louizapoort.
Ingebruikname van de Arsenaaltunnel. Deze zal de tangent die nu reeds aan z’n limiet zit in spitsperiodes ontlasten en een vlotte connectie bieden richting Leuven.
Heropenen de dubbele rijrichting van de Liersepoort tot de Nekkerspoelbrug. Dit gebeurt sneller indien onderzoek uitwijst dat dit het verkeer op de tangent niet laat vastlopen vóór de realisatie van de Arsenaaltunnel een feit is.
We verwijderen de knips in Mechelen-Noord.

Openbaar vervoer

De nieuwe inrichting moet de doorstroming van het openbaar vervoer bevorderen. Het openbaar vervoer moet een echt alternatief zijn voor ander gemotoriseerd verkeer. We zetten in op een aparte bus en taxibaan. De verbindingen met de dorpen en wijken laten we vlot daar op aansluiten.

Fietsen

Ook voor fietsers zijn veilige verbindingen een noodzaak en een troef. We letten bij de aanleg van het fietspad op breedte en locatie met extra aandacht voor de plaatsen waar fietsen elkaar of wagens kruisen.