Duurzame kwalitatieve kleuterparticipatie via meer ouderbetrokkenheid

Op 7 oktober 2016, over deze onderwerpen: Inburgering en Integratie, Onderwijs

Begin juni deed het Asiel-, migratie- en integratiefonds (AMIF) een oproep aan steden en gemeenten voor het opstarten van ‘proeftuinen duurzame kwalitatieve kleuterparticipatie via ouderbetrokkenheid’. De stad Mechelen gaat hier positief op in met indiening van een project voor basisschool O.-L.-Vrouw van de Ham.

Het regionaal project wordt ingediend samen met basisschool De Tovertuin in Willebroek. De selectie van beide scholen gebeurde op basis van het aandeel kleuters met AMIF-profiel, gecombineerd met het criterium ‘thuistaal niet Nederlands’.

Extra inspanningen voor nieuwkomers en sociaal kwetsbare groepen
“Kleuteronderwijs is cruciaal om schoolse achterstand te vermijden. Zolang de leerplicht niet wordt verlaagd naar drie jaar zullen we in Mechelen extra inspanningen blijven doen voor nieuwkomers en sociaal kwetsbare groepen. Daarbij zetten we maximaal in op een grotere ouderbetrokkenheid bij het onderwijs. Een goede communicatie en intensere samenwerking tussen school en allochtone ouders zijn essentieel om beiden naar mekaar te laten toegroeien. De Nederlandse taal onder de knie krijgen in een Vlaamse stad als Mechelen is hierbij van prioritair belang. Het project voorziet via onze stadsdienst Onderwijsondersteuning een combinatie van groepswerk, individuele hulpverlening voor ouders en extra ondersteuning voor de school. Het Sociaal Huis staat ook open voor desgewenste begeleiding”, stelt schepen van Onderwijs Marc Hendrickx (N-VA).

Bron: www.radioreflex.be/2016/10/07/duurzame-kwalitatieve-kleuterparticipatie-...