Een stem voor STEM

Op 3 april 2016, over deze onderwerpen: Onderwijs

Het onderwijsdebat over de eindtermen woedt in alle hevigheid. Na de "50 dagen van het onderwijs" worden binnenkort de "5 provinciale nachten" georganiseerd waar de input van alle betrokkenen verder wordt verfijnd. Ook de N-VA, die het onderwijs een warm hart toedraagt, draagt haar steentje bij. In een gepubliceerd opiniestuk pleit ik ervoor om leerlingen bewuster te laten kiezen voor een technische richting en werk te maken van een volwaardig uitgebouwde STEM-richting in het ASO (STEM staat voor Science-Technology-Engineering-Mathematics).

Al te vaak worden leerlingen aangemoedigd om Grieks, Latijn of ASO Moderne te kiezen omdat de maatschappij dit ‘hoger’ waardeert. Je krijgt dan het bekende watervalsysteem, waarbij een gedeelte van de instroom in technische richtingen voortkomt uit leerlingen voor wie het niveau van abstractie te hoog gegrepen lag.

“Onderwijsdeskundigen” pleiten dan voor een “brede eerste graad”, “een domeinschool”, etc… Dit is volgens mij een foutieve benadering, die alleen maar tot vervlakking leidt. Het is veel efficiënter om kinderen al in de lagere school meer vertrouwd te maken met techniek en wetenschap en zo de keuze veel bewuster te maken. Leer de kinderen in de lagere school programmeren, een fiets herstellen, de snelheid van het geluid te meten.

En voor de kinderen die wél een hoog abstractieniveau aankunnen: maak in het middelbaar onderwijs eens werk van écht STEM-curriculum, met méér wiskunde, ICT en exacte wetenschappen. Het mag gerust op een behoorlijk niveau zijn, met ambitieuze eindtermen. Dan wordt ook de keuze van die leerlingen veel bewuster.

Het volledige artikel kunt u lezen op de webstek van "Ons Onderwijs".

Daarnaast kwamen ook de N-VA-afdelingen Geel en Mol bij elkaar (met o.a. N-VA-onderwijsdeskundige Vera Celis) om over de eindtermen te brainstormen. Ook het verslag van hun werk is te lezen op de website.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is