U bent hier
Herstelgericht werken op school van A tot Z
Twee Mechelse scholen, de gesubsidieerde vrije basisschool Sint-Pieter en Busleyden Atheneum campus Caputsteen van het GO!-onderwijs, zijn geselecteerd om deel te nemen aan het traject ‘Herstelgericht werken op school van A tot Z.
De vzw Herstelgericht Werken op School ondersteunt scholen bij de herstelgedachte in het omgaan met de uitdagingen van het hedendaagse onderwijs. Het traject ‘Herstelgericht werken op school van A tot Z’ loopt over een duurtijd van drie schooljaren.
Het eerste jaar (schooljaar 2017-2018) wordt vertrokken van een nulmeting: waar staat de school vandaag?, welke behoeften leven er bij het schoolteam, de leerlingen en hun ouders?
In het tweede jaar staat de implementatie van het herstelgericht werken in de school centraal. Hierbij worden zowel de leraren als de leerlingen en het ondersteunend personeel actief betrokken. Het laatste jaar zet in op de uitrolfase via intervisiegroepen, uitwisseling van de opgedane ervaringen met andere scholen en de buurt.
Co-financiering
De vzw Herstelgericht Werken op School stelt een individuele begeleider aan om het hele traject mee aan te sturen. Naast de concrete implementatie van het herstelgericht werken op school zal in de twee Mechelse scholen ook het effect van een doorgedreven herstelgerichte aanpak op het welbevinden van leerlingen en leerkrachten worden gemeten (o.a. het verminderen van het aantal uitsluitingen uit de klas, definitieve verwijderingen van leerlingen uit de school, agressie-incidenten en absenteïsme bij leerkrachten).
“Om dit traject mogelijk te maken, zorgt Porticus België voor een co-financiering van 50 %. De stad Mechelen financiert over drie schooljaren de overige 50 % van de kosten voor de Sint-Pieterschool en Busleyden Atheneum campus Caputsteen, waardoor beide scholen kosteloos in het project kunnen instappen”, aldus schepen van Onderwijs Marc Hendrickx.