N-VA Mechelen roept partijen op om geen verkiezingsborden te plaatsen

Op 10 januari 2018
liever geen verkiezingsborden in tuinen en weilanden

N-VA Mechelen heeft alle politieke partijen in Mechelen opgeroepen om tijdens de campagne voor de gemeente- en provincieraadsverkiezingen in oktober volgend jaar geen verkiezingsborden te plaatsen in voortuinen, velden en weilanden. “Een echt verbod op aanplakborden is moeilijk haalbaar”, zegt afdelingsvoorzitter Karl Vermaercke. “Maar als we met alle partijen tot een akkoord kunnen komen om geen borden te plaatsen op privédomein, zouden we al een flinke stap zetten naar een meer duurzame campagne en een minder slordig stadsbeeld.”

“Nu in grote lijnen duidelijk is welke partijen en lijsten zullen deelnemen aan de lokale verkiezingen in Mechelen, hebben wij die allemaal aangeschreven met de vraag om een akkoord af te sluiten om geen verkiezingsborden te plaatsen in voortuinen of op andere privégronden”, zegt Karl Vermaercke. “Zo’n herenakkoord betekent dat alle partijen en lijsten het voorstel steunen en ook naleven. Dat zou zowel de stad en haar inwoners ten goede komen als de politieke partijen zelf, want dergelijke aanplakborden zijn een dure zaak.”

Goede voorbeeld geven
“Als stad voeren we zelf voortdurend actie vóór een nette stad. Het is daarom belangrijk dat we als politici het goede voorbeeld geven”, vindt ook eerste schepen Marc Hendrickx. “De eerste dagen zien die affiches er netjes uit en staan alle borden nog mooi recht. Maar als het een paar keer geregend heeft, de affiches beginnen afbladderen en de borden schots en scheef zakken, wordt het een rommeltje van je welste. Niemand zit te wachten op zulke visuele vervuiling.”

Duurzame campagne
Als je weet dat er in Mechelen honderden kandidaten zullen opkomen, betekent een beperking van het aantal aanplakborden ook dat er veel minder affiches gedrukt hoeven te worden. “Dat betekent dat de campagne duurzamer en goedkoper wordt. Enkel raamaffiches en de officiële aanplakborden zouden dan nog zichtbaar zijn in het straatbeeld”, besluit Johan Van Overtveldt. “We roepen alle partijen in Mechelen daarom op om in te gaan op dit voorstel.”