N-VA stelt lijst voor gemeenteraadsverkiezingen voor: “Mechelaars uit alle lagen van de bevolking”

Op 30 juni 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018
Groepsfoto N-VA-kandidaten

Zaterdag stelde N-VA Mechelen in Salons Van Dyck haar kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober voor aan haar leden. Die kandidaten kunnen onmogelijk méér van elkaar verschillen. Maar ze hebben allemaal één iets gemeenschappelijk. Ze willen allemaal het N-VA-verhaal mee uitdragen: veilig thuis in een welvarend Mechelen.

“Geen BV’s op de lijst bij de N-VA, maar wel Gewone Mechelaars, elk met een eigen kijk op hun Mechelen, en elk met een expertise die we nodig hebben”, zegt lijsttrekker Freya Perdaens. “We vonden in Mechelen onder meer arbeiders, bankbedienden, zorgkundigen, managers, onderwijzers en dierenvrienden. Er staan ook twee bekende sportfiguren en ambassadeurs voor Mechelen in binnen- en buitenland op de lijst: wereldkampioene kajak Stien Verlinden en internationaal judoka en hoogleraar Carl De Crée.”

N-VA Mechelen combineert vernieuwing en ervaring
“Met 23 mensen die nog nooit opkwamen, voegen we een frisse kijk en nieuwe insteek toe. Terwijl onze ervaren mandatarissen op de lijst zorgen voor de verderzetting van de uitgestippelde lijn”, legt Perdaens uit. Tien van de kandidaten zijn jonger dan 35 jaar. “Maar dat betekent niet dat ze onervaren zijn. Ze weten wat er leeft en zijn allerminst bang om zich uit te spreken over hun stad.”

Elke kolom wordt bovendien getrokken door een vrouw, vergezeld van een man op de tweede kolomplaats. “Ik zou onze twee kolomtreksters willen omschrijven als vrouwen die niet op hun mond gevallen zijn. Maar daarmee zou ik de rest van onze lijst tekort doen. Elk van onze kandidaten komt op voor zijn of haar mening en is klaar om spreekbuis te zijn voor zijn of haar vakgebied, wijk, dorp of sport”, aldus Freya Perdaens. “Dat laatste is allicht een neveneffect van de keuze van ons bestuur voor Freya als lijsttrekker”, vult lijstduwer en minister van Financiën Johan Van Overtveldt aan.

Verantwoordelijkheid, veiligheid en identiteit
Met enkele financiële profielen op de lijst, zoals Bert Smits (concurrentie-analyst bij de Europese Commissie) en Yves Selleslagh (Change Manager en organisator Posse Leest), is het geen verrassing dat de N-VA serieus werk wil maken van het financiële beleid in Mechelen. “De stadsschuld moét omlaag en nieuwe belastingen heffen behoort niet tot de oplossing”, stelt minister Van Overtveldt.

Een tweede speerpunt is de veiligheid. Met de uitrol van het veiligheidsplan voor Nekkerspoel werd een eerste stap gezet. “De problematiek verschilt van wijk tot wijk”, stelt Perdaens vast. ”De aanpak hoort dus ook verschillend te zijn. Zo moeten we de netheid van de wijken goed in de gaten houden. De afgelopen jaren werden heel wat vorderingen gemaakt op dat vlak. Maar stilstaan zou achteruitgaan zijn.”

Tot slot stelt de N-VA de Vlaamse identiteit voorop. Iedereen is welkom in Mechelen, zo lang ze zich vinden in en zich mee inzetten voor onze normen en waarden. “Zo blijven we focussen op het Nederlands als voertaal en blijven ook inburgering en integratie van elementair belang”, besluit Perdaens.