Nieuwe sportsite aan Uilmolenweg komt er (voorlopig) niet

Op 16 mei 2023, over deze onderwerpen: Sport

Zoals gevreesd werd en meermaals aangekaart door N-VA Mechelen komt de ontwikkeling van de multifunctionele sportsite in het gedrang. Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) dat betrekking heeft op dit project is finaal vernietigd. Het stadsbestuur moet het hele dossier vanaf nul herdoen. Een project dat nota bene in 2019 met de nodige toeters en bellen in alle kranten werd aangekondigd als quasi gerealiseerd op enkele details na.

Dit dossier werd jammer genoeg mismeesterd door het stadsbestuur. Er werden geen degelijke participatietrajecten opgezet met de buurtbewoners waardoor men finaal de buurt ook niet meekreeg in dit belangrijke sportproject. In tegenstelling tot alle hoera-berichten in de lokale pers, loopt het project met een sisser af.

Als zure kers op de taart zal het stadsbestuur meer dan waarschijnlijk een Vlaamse subsidie van meer dan 1 miljoen euro mislopen door wanbeleid. Het project zal immers niet gerealiseerd worden binnen de wettelijk bepaalde termijn. En dan had men nog “dankzij” Corona een verlenging van deze termijn verkregen.

Participatie en co-creatie blijft een moeilijk verhaal voor dit stadsbestuur.