SNeL-project leert anderstalige kinderen op speelse manier Nederlandse taalvaardigheden

Op 25 augustus 2017, over deze onderwerpen: Inburgering en Integratie, Onderwijs
SNeL-project

Voor het tiende jaar op rij vond deze zomer het SNeL-project (Spelend Nederlands Leren) in Mechelen plaats. Dit is een project van de stad voor kinderen uit het lager en secundair onderwijs die nieuw zijn in het Nederlandstalig onderwijs. Vandaag sloot het Snel-project af met een toonmoment: SNeL-Festival. 
 
Het SNeL-project heeft tot doel kinderen en jongeren (6–18 jaar) die niet volledig vertrouwd zijn met de Nederlandse taal, tijdens de zomervakantie de kans te geven om op een speelse manier meer Nederlandse taalvaardigheden aan te leren of gewoon het Nederlands te onderhouden.

Taalvaardigheid 

“Het SNeL-project is niet bedoeld voor kinderen die hier al langer verblijven en een taalachterstand hebben, maar wel als taalbad voor kinderen die maximum twee jaar in het Nederlandstalig onderwijs zitten. Nog een belangrijke voorwaarde is dat het Nederlands niet de thuistaal is. Op deze manier willen we de kinderen en jongeren taalvaardiger maken, zodat ze zich gemakkelijker kunnen behelpen en onze taal ook kunnen gebruiken in het dagelijkse leven. Dit zal hun integratie ongetwijfeld vergemakkelijken”, klinkt het bij schepen van Onderwijs en Integratie, Marc Hendrickx.

 
Het project werd opgestart onder impuls van het Lokaal Overleg Platform en wordt uitgevoerd door speelplein Weyneshof vzw (voor de 6-12 jarigen) en de Jeugddienst van de stad Mechelen (voor de 12-18 jarigen). Het project is erop gericht om anderstalige nieuwkomers ook in de zomer het contact met het Nederlands te laten behouden. Ook dit jaar werd er samengewerkt met de vzw Notenboom (een organisatie die artistieke projecten verzorgt in het onderwijs en in het verenigingsleven). Het programma was een mix van muzikale/artistieke workshops en doe-activiteiten.  

Multicultureel toonmoment

Het SNeL-project vond plaats van maandag 14 tot en met vrijdag 25 augustus. Ter afronding gaven de deelnemende jongeren tijdens een toonmoment in de artistieke werkplek Villa 32 aan de Hanswijkstraat een multiculturele speelse impressie van hun leerervaringen. Met dit project hoopt de stad dat de kinderen in september makkelijker kunnen inpikken in het reguliere onderwijs en zo minder kans lopen om een achterstand te ontwikkelen door een communicatieprobleem.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is