Stad zet tientallen inburgeraars in de bloemetjes

Op 10 december 2018, over deze onderwerpen: Inburgering en Integratie

Schepen van Diversiteit en Integratie Marc Hendrickx (N-VA) huldigde enkele tientallen anderstalige 'inburgeraars' met een inburgeringsattest. “Met meer dan 130 nationaliteiten is Mechelen een kleine wereldstad”, aldus Hendrickx.

“Mechelen is een stad met veel diversiteit, maar er is één ding dat ons allemaal bindt: samen bouwen we aan de toekomst van onze stad. Daarbij is het belangrijk om Nederlands te leren”, meent schepen van Diversiteit en Integratie Marc Hendrickx (N-VA).

Patrick Bosmans van het Agentschap Integratie en Inburgering vult aan: “Al deze mensen hebben de lessen Nederlands en maatschappelijke

integratie met succes doorlopen. Dit inburgeringsattest is onze manier om te zeggen: 'Welkom in onze samenleving, we hebben je nodig'.”

Sinds 2012 loopt in Mechelen ook het project 'Samen inburgeren' waarbij Nederlandstalige 'coaches' en anderstalige nieuwkomers aan elkaar worden gekoppeld op basis van gemeenschappelijke interesses. Zij gaan minstens twee keer per maand met mekaar op stap, wisselen onderling cultuur en informatie uit en oefenen de Nederlandse taal in. In 2018 namen veertien duo's deel. Ook zij werden in de bloemetjes gezet. (svds)

Bron: Gazet van Antwerpen, 10/12/2018