Vluchtelingenopvang aan Nekkerhal stopt

Op 16 december 2016, over deze onderwerpen: Inburgering en Integratie

Tegen maandag 19 december zullen alle bewoners van het collectief vluchtelingenopvangcentrum de containers achter de Nekkerhal verlaten hebben. Zij worden overgeplaatst naar andere reguliere opvangcentra in Vlaanderen. De stad Mechelen blikt met een positieve evaluatie terug op deze vluchtelingenopvang gedurende de voorbije negen maanden.

Tijdens de collectieve vluchtelingenopvang zette de stad Mechelen voluit in op educatieve aspecten, in het bijzonder aanleren van de Nederlandse taal en van sociale basisvaardigheden.

Grote motivatie voor deelname aan Nederlandse taallessen
“Op de Nekker-site richtten we een pop-up taalbadklas voor jonge asielkinderen tussen 2,5 en 12 jaar, die hierbij tegelijk ook konden wennen aan ons schoolritme. Het Centrum Basiseducatie Open School en het Centrum voor Volwassenenonderwijs CVO-Crescendo in samenwerking met CVO-TSM stelden lokalen en onderwijzend personeel ter beschikking om volwassen vluchtelingen elementaire beginselen van de Nederlandse taal en sociale vaardigheden bij te brengen. De meeste asielzoekers hebben hieraan met regelmatige aanwezigheid gemotiveerd deelgenomen. In het opvangcentrum aan de Nekkerhal kregen zij vanwege vrijwilligers nog extra oefenmogelijkheden”, zegt schepen van Onderwijs, Diversiteit en Integratie Marc Hendrickx.

Lees het volledige artikel op www.radioreflex.be/2016/12/15/vluchtelingenopvang-aan-nekkerhal-stopt/