Cultuuravond met Joren Vermeersch

28 november 2019 - 19:30

1349. Hoe de Zwarte Dood Vlaanderen en Europa veranderde.

In 1349 werd Vlaanderen getroffen door een catastrofe die een derde van de hele Europese bevolking meenam in het graf : de Zwarte Dood.
Aan de hand van nieuwe archiefbronnen ontkracht historicus Joren Vermeersch de mythe dat Vlaanderen minder getroffen zou zijn dan andere streken. De plotse terugval in bevolking had onverwacht zware economische effecten die resulteerden in sociale conflicten en migratiegolven en voor felle politieke tegenreactie in heel Europa zorgde. In een wervelende stijl en gestaafd met talloze archiefbronnen vertelt de auteur hoe de Zwarte Dood Vlaanderen en Europa voor altijd veranderde.

Joren Vermeersch (°1981) woont op Kristus-Koning met zijn vrouw en twee zonen. Hij is historicus en jurist en werkt al sinds 2010 achter de schermen in de nationale top-politiek, eerst als fractiemedewerker voor N-VA in de Kamer van Volksvertegenwoordigers en vervolgens als communicatie-adviseur op het Kabinet van Staatssecretaris Theo Francken. Joren is Doorbraak-columnist en gaf met Theo Francken het boek 'Continent zonder grens' uit als co-auteur van het boek.

Adres:

Café De Met, Grote Markt 29 (zaal boven)