Actie dankzij onze tussenkomst op de GR voor meer veiligheid!

Op 24 januari 2023, over deze onderwerpen: Veiligheid

“De voorbije weken hing er een agressief sfeertje op het Douaneplein. Jongeren signaleerden mij dat ze buiten worden lastiggevallen en geïntimideerd. Politiemensen die ik sprak, bevestigen dat het probleem gekend is”, vertelt Marc Hendrickx, fractieleider van N-VA. De oppositieleider kaartte de situatie maandagavond aan op de gemeenteraad. “Niet om de zaak op te kloppen of om daar politiek munt uit te slaan, maar om escalatie van de problemen te voorkomen”, zegt het raadslid.

Hendrickx zegt weet te hebben van enkele vechtpartijen de afgelopen weken. “Zo was er onder andere een massale vechtpartij aan de frituur. Er zou buiten de fuifzaal roekeloos geweld worden gebruikt”, zegt hij.

Meteen actie ondernomen

De burgemeester bevestigt dat er incidenten waren. “Meteen na de eerste vechtpartij hebben we actie ondernomen”, zegt hij. Met succes voerde de stad in 2017 een toegangsverbod in voor mensen die amok maken in de fuifzaal. Ze controleert dat via een scan van de identiteitskaart. Wie het te bont maakt, krijgt een digitale kaart en komt er zes maanden niet in.

“Vorig jaar hebben 26 mensen een toegangsverbod gekregen. Momenteel zijn er al twee met een lopend toegangs- én plaatsverbod. Tegen nog eens twee andere loopt er een procedure”, vertelt de burgemeester. Stad en politie stelden vast dat mensen met zo’n toegangsverbod buiten de fuifzaal de sfeer kwamen verzieken.

“Daarom breiden we het plaatsverbod nu uit naar de omgeving. Amokmakers zijn ook buiten dan niet meer welkom. Daarnaast bekijken we om de omgeving van het Douaneplein te onttrekken aan het openbaar domein. Zo kunnen de bewakingsagenten die binnen een oogje in het zeil houden ook buiten optreden”, legt Vandersmissen uit.