Houdt de stad uitverkoop ?

Op 20 juni 2012

Hoewel de verkoop van de stadsgronden achter het station nog niet door de gemeenteraad is besproken of goedgekeurd, communiceerde het stadsbestuur deze verkoop reeds naar de pers als gerealiseerd. Dit is een aanfluiting van de democratie.

N-VA Mechelen heeft bezwaren bij deze communicatiestrategie én bij de verkoop. We zijn natuurlijk wel voor de ontwikkeling en opwaardering van de stationsomgeving, maar we staan wel erg kritisch tegenover de huidige "uitverkoop" om de hierna uiteengezette redenen vertellen Karl Vermaercke en Katleen Den Roover.

1. Deze beslissing, 4 maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen is een enorme voorafname op de mogelijkheden van het volgende stadsbestuur.
  2. Is de financiële toestand in Mechelen zo dramatisch dat dergelijke gronden moeten verkocht worden, in plaats van ze zelf te ontwikkelen en te rentabiliseren? Voor een beperkt  bedrag worden de meest waardevolle projectgronden aan een NMBS-dochter verkocht, die daar zeker een veel groter rendement uit zal halen, dat niet eens zal dienen om een beter treinaanbod te financieren.
  3. Dit was een van de laatste strategische grondreserves in Mechelen. De vraag naar grond vlakbij een hoofdstation, vlot bereikbaar vanaf snelweg en luchthaven, is enorm. Door de grond te verkopen mist Mechelen de kans om zijn stempel te kunnen drukken op de ontwikkeling van de projectgronden. Het wordt nu zeer reëel dat de bestemming en de manier van plannen  zullen uitgetekend worden in termen van opbrengst bij de verkoop en niet vanuit een denkpiste op maat van Mechelen en de Mechelaars. Het opmaken van een masterplan is een taak van de stad!
  4. Alle Mechelaars moeten 10 jaar miserie verdragen tijdens de werken. Een optimale invulling met blijvende inkomsten voor de stad is dan toch een logische wens.