Huis van de Mechelaar vanaf maart op afspraak

Op 13 december 2014

Vanaf maart moeten de Mechelaars eerst online of telefonisch een afspraak maken vooraleer te worden geholpen in het Huis van de Mechelaar. Dat is niet om de burger te pesten, wel integendeel. Volgens schepen van Administratieve Vereenvoudiging Katleen Den Roover (N-VA) heeft werken op afspraak alleen maar voordelen. "Gedaan met de lange files: de burger kan dan een afspraak maken wanneer het hem het best uitkomt", zegt ze.

Vooral op zaterdagvoormiddagen durven de wachttijden al eens oplopen. "Soms moet je een uur tot anderhalf uur wachten vooraleer te worden geholpen. Mensen moeten een halve dag vrijaf nemen om naar het stadhuis te komen. Werken op afspraak is een moderne manier van dienstverlening aan de burger", zegt schepen van Burgerzaken Marc Hendrickx (N-VA).

De stad ging onder meer ten rade bij

zusterstad Helmond in Nederland, waar de manier van werken al langer in voegen is. Een campagne moet de Mechelaars informeren en er zal ook een overgangsperiode zijn om hen te laten wennen aan de nieuwe manier van werken. Het afhalen van een identiteitskaart of de aankoop van huisvuilzakken zal wel nog kunnen. Daarvoor komen er elf 'M-bassadeurs' die de onthaalbalie zullen bemannen. Zij zullen het eerste aanspreekpunt zijn, ook telefonisch en via e-mail, om de Mechelaars op weg helpen. Dat in een vernieuwde omgeving, die gisteren werd ingehuldigd door het stadsbestuur. De indeling van de stadswinkel werd aangepast om de werking te optimaliseren en de komst van de bouwdienst mogelijk te maken. "Enkele eenvoudige verbeteringswerken zorgen voor een optimale benutting van de ruimtes, een vlottere werking en optimale doorstroming", zegt Hendrickx. Er kwam een vergaderzaal voor klanten, de privacy is beter gewaarborgd en kinderen kregen sanitair en een nieuw speelhuis. Er is nu ook plaats voor de bouwdienst, die op 17 december zijn intrek neemt.

"Een belangrijke stap naar een toegankelijkere en klantvriendelijke dienstverlening", zegt schepen van Wonen Greet Geypen (Open Vld). Nu zit de bouwdienst nog verstopt en opeengepakt in de Zeeridder in de Befferstraat. Na de Bouwdienst en Energiepunt Mechelen zullen op termijn ook de diensten Financiën, Milieu en Wonen een loketwerking krijgen. Het loket in het stadhuis gaat dicht.

"We zijn momenteel plannen aan het uitwerken om ervoor te zorgen dat het publiek langs daar het stadhuis niet meer binnen kan. De laatste tijd zijn er een aantal incidenten geweest met mensen die zomaar binnenliepen", aldus nog Hendrickx.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is