Mechelen plaatst borden op 51°NB

Op 10 oktober 2014, over deze onderwerpen: Openbare ruimte

Op 7 locaties in de Mechelse wijken en dorpen plaatst de stad bordjes om de 51° NB aan te geven. De bordjes, voorzien van een QR-code geven aan waar de enige breedtegraad die Vlaanderen kruist, doorheen loopt. Meteen kan je ter plekke ook informatie oproepen over breedteligging en dgl.

Bart De Nijn en Veerle Geerinckx 51° noorderbreedte

“Door de 51° NB aan te geven op onze borden, wijzen we inwoners en bezoekers op het unieke aan de locatie van Mechelen,” meent schepen van Openbare Werken Bart De Nijn.

De oud-leraar ziet ook mogelijkheden voor kleine schoolexcursies. “Leerkrachten Aardrijkskunde kunnen via een bezoek aan een van onze borden de lessen starten over coördinaten en astrologische waarnemingen. De borden plaatsen Mechelen als het ware letterlijk op de Aardrijkskundige kaart,” geeft schepen De Nijn nog mee.

De borden geven met een lijn aan waar de effectieve breedtegraad loopt. Daarnaast kunnen mensen via een QR-code op de webstek van de stad Mechelen lezen wat de ligging van de breedtegraad juist inhoudt en waarvoor ze gebruikt wordt.

“De lijn van 51° noorderbreedte flirt ook met de grens Mechelen-Zemst. Als gemeente zijn wij voorstander van een goede samenwerking met onze buursteden en gemeenten. Dat is iets waar we intussen al wat ervaring in hebben door de werken aan de Tervuursesteenweg die we samen aanpakten.”, geeft eerste schepen en schepen van Openbare Werken van Zemst Veerle Geerinckx, aan.

Doorheen Vlaanderen - net als door Wallonië: de 50ste - loopt slechts één breedtegraadslijn. Het land wordt wel doorkruist door 4 lengtegraden.

De combinatie van breedte- en lengtegraden wordt gebruikt voor geografische positieaanduidingen. Daarnaast is de breedtegraad ook belangrijk voor astronomische waarnemingen. Zo zal iemand die zich op de Noordpool bevindt, de Poolster pal boven zich zien. Of nog: gisteren, 23 september, begin van de herfst, stond de zon ’s middags precies op 51° t.o.v. het zenit aan de hemel.

Het toeval wil dat de volgende weken een rubriek van het VRT-programma “Iedereen beroemd” gaat over het te voet afstappen van die 51ste breedtegraad, van oost naar west,  van de Maas tot aan de kust. Dus reporter Lidewij zal ook deze bordjes op haar pad vinden.