Stad weert kasseien van kinderarbeid

Op 2 juni 2015, over deze onderwerpen: Openbare ruimte

Een onderzoek van De Standaard heeft recent voor heel wat deining gezorgd. Daaruit blijkt dat heel wat van de kasseien in ons land afkomstig zijn uit het Indiase Budhpura, en dat ze daar worden gekapt door kinderen. “Toen die feiten bekend geraakten, hebben wij natuurlijk zelf het nodige nazicht laten doen. Bij ons werd dat type kasseien gelukkig in beperkte mate gebruikt”, zegt schepen van Openbare Werken Bart De Nijn (N-VA).

Ook op Colomaplein gebruikt

De schepen heeft weet van twee plaatsen waar kasseien uit India gebruikt zijn. “Een gedeelte van het Colomaplein is ermee aangelegd en ook de Kruidtuin blijkbaar. Maar het gaat dus om beperkte hoeveelheden. Ik wil zeker naar niemand van mijn voorgangers een steen werpen. Wij gebruiken tegenwoordig meestal blauwgrijze stenen uit Portugal, en ik neem aan dat bedrijven daar de arbeids- en mensenrechten respecteren”, stelt De Nijn.

Het stadsbestuur belooft alleszins werk te maken van een strenger aankoopbeleid. Aanleiding is een vraag van gemeenteraadslid Kerstin Hopf (N-VA) en van een voorstel van oppositiepartij sp.a. “Wij vragen dat de naleving van alle arbeids- en mensenrechten zich niet enkel beperkt tot de opdrachtnemer, maar dat ze eveneens geldt voor zijn onderaannemers en toeleveranciers”, legt fractieleidster Caroline Gennez uit.