Stijgende trend bij huisonderwijs in Mechelen

Op 19 september 2014, over deze onderwerpen: Jeugd

Het afgelopen jaar volgden meer kinderen huisonderwijs in Mechelen dan het jaar ervoor. Schepen van Onderwijs en Diversiteit Marc Hendrickx noemt de tendens zorgwekkend, wijst tegelijk op de controle en evaluatie van het aangeboden huisonderwijs.

“Het is zo dat het afgelopen jaar meer kinderen huisonderwijs volgden dan het jaar ervoor. Maar vanuit het Departement Onderwijs en de onderwijsinspectie wordt nauwkeurig in de gaten gehouden hoe dit juist verloopt. We merken dat de meeste van deze kinderen een georganiseerde vorm van onderwijs volgen, die echter niet erkend werd door de Vlaamse Gemeenschap,” weet schepen Hendrickx.

Het afgelopen jaar volgden 38 jongeren huisonderwijs, terwijl dit in 2012-2013 slechts het geval was voor 14 jongeren.

De stijging is te wijten aan een verhoogd aantal leerlingen die les volgen binnen de moskee.

Huisonderwijs heeft enkele nadelen ten opzichte van het reguliere onderwijs. Zo riskeren jongeren geïsoleerd te raken van leeftijdsgenoten. Bovendien bestaat de kans dat de kinderen grootgebracht worden in een te beschermend kader en is het niet vanzelfsprekend dat zij de juiste impulsen krijgen om hen te motiveren.

“Het is in het belang van het kind dat controle wordt uitgevoerd op het aangeboden onderwijs. Wat niet getest kan worden maar toch belangrijk is, is spiegelen van het eigen gedrag aan dat van leeftijdgenoten om zo zichzelf te ontwikkelen,” geeft schepen van Diversiteit en Onderwijs Hendrickx nog mee.

Ouders die kiezen voor huisonderwijs, worden onderworpen aan enkele controles. In eerste instantie controleert het departement onderwijs op gebied van leerplicht. Daar ieder kind leerplichtig is tot 18 jaar, ziet het departement erop toe dat elk kind effectief onderwijs geniet.

Een inhoudelijke controle wordt uitgevoerd door de onderwijsinspectie. Deze controle gaat voornamelijk na wat de kwaliteit is van het onderwijs van alle leerplichtige kinderen die niet ingeschreven zijn in een door de Vlaamse Gemeenschap erkende school.

Tijdens het controlebezoek zoekt de onderwijsinspectie een antwoord op twee hoofdvragen. Enerzijds wordt nagegaan of de nagestreefde onderwijsdoelen als gelijkwaardig worden beschouwd aan de Vlaamse ontwikkelingsdoelen en eindtermen. Anderzijds wordt bekeken of het onderwijs aantoonbaar geleid heeft tot meer kennis en kunde. Concreet gaat het dan over het afstemmen van het onderwijs op de leerbehoefte van de leerling, het gebruik van geschikte leermiddelen. Maar er wordt ook onderzocht of er voldoende tijd besteed werd aan het onderwijs en of er een geregelde evaluatie was van het bereiken van de leerdoelen.

"Het onderzoek van de onderwijsinspectie is in de eerste plaats een documentenonderzoek. Ouders dienen alle documenten die kunnen aantonen dat het huisonderwijs voldoet, voor te leggen aan de inspectie," geeft schepen Hendrickx nog mee.

Na de controle volgt een beoordeling van de controleresultaten. Uitgangspunt voor die evaluatie is steeds het recht op onderwijs van het kind.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is